Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lönnrot, Rita"

Sort by: Order: Results:

  • Lönnrot, Rita (2022)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkin positiivisen pedagogiikan ja välittävien ihmissuhteiden rakentumista varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta 0–3-vuotiaiden ryhmässä. Positiivinen pedagogiikka on tieteenalana melko tuore, mutta siitä jonkin verran löytyy teoriaa viimeisen 20 vuoden ajalta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia positiivisen pedagogiikan ja yhden sen osa-alueen eli välittävien ihmissuhteiden rakentumista alle 3-vuotiaiden ryhmässä varhaiskasvatuksessa. Toisena tavoitteena oli selvittää millaiset tekijät tukevat niiden rakentumista varhaiskasvatuksessa. Toteutin tutkimukseni aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja keräsin aineistoa puolistrukturoidun verkkokyselyn avulla. Tutkimukseeni valikoin omien verkostojeni kautta kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista, sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Kyselyyn vastattiin omin sanoin, omalla ajalla, minkä avulla sain tutkimukseen vastaajien omia näkökulmia ja kokemuksia aiheesta. Tulokset positiivisen pedagogiikan ja välittävien ihmissuhteiden rakentumisesta ja toteutuksesta olivat teorian kanssa samassa linjassa. Tutkimustulokset positiivisen pedagogiikan ja välittävien ihmissuhteiden tukevista tekijöistä kertoivat työyhteisön tuen sekä tiimin toimivuuden tärkeydestä. Positiivisen pedagogiikan koulutuksia on mahdollisesti oletettua vähemmän, vaikka samat arvot sisältyvät Varhaiskasvatus laissa (540/2018) ja valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018).