Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Leskinen, Enni"

Sort by: Order: Results:

  • Leskinen, Enni (2017)
    Objectives. Previous studies show that using music and songs in particular is an effective way to teach a new language to a child. Linguistically incompetent child may take part in a music moment and experience the feeling of achievement and belonging to a group. According to research it is also important to support the child's native language in order to make it possible to learn a new language. The objective of this research is to find out how do kindergarten teachers experience the use of songs as a tool in supporting language learning of 5 to 6-year-old children with Finnish as a second language. The research studied the tools used in supporting the learning of songs and mapped out kindergarten teachers' visions of themselves as an implementer of music pedagogy. Methods. This research was executed as a qualitative research. The research method was thematic interview and I interviewed five kindergarten teachers who work in the metropolitan area. Material's analytical method was content analysis. Findings and the conclusion. The kindergarten teachers experienced singing as a daily and significant way to teach language. Songs were appointed as the best method to teach language, for both children speaking Finnish as a native language and for those speaking Finnish as a second language. Each interviewee had experiences and examples of how linguistically incompetent children can express themselves by using songs. Children with Finnish as a second language, whose persuasion forbids music education or some parts of it, are taken into consideration especially during Christmas. Pictures and signs were definitely the most used methods supporting songs. In addition, the kindergarten teachers used methods of drama and physical education. Apart from one respondent the interviewees experienced the use of songs as "their thing" and told that they also have music related hobbies. None of the kindergarten teachers clearly brought out the way the native language of the child is supported. Arguing the use of songs was left at a practical stage. With additional research, it is possible to find out how kindergarten should support the child's own culture and the development of their native language.
  • Leskinen, Enni (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta ja miten he sitä kuvaavat toteuttavansa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 ohjaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja perusteasiakirjan mukaan varhaiskasvatuksessa tulee toteuttaa tasa-arvoista ja sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että sukupuolisensitiivisen kasvatuksen avulla lapsi huomioidaan yksilönä ja tarjotaan lapselle mahdollisuuksia toteuttaa itseään omien mielenkiinnon kohteidensa kautta. Sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa on keskiössä varhaiskasvatuksen opettajien henkilökohtainen reflektio omasta toiminnastaan ja ennakkoluuloistaan. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto muodostuu varhaiskasvatuksen opettajille tehdyn kyselyn vastauksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Sukupuolisensitiivistä kasvatusta käsittelevissä tutkimuksissa ja aihepiiriä käsittelevässä muussa kirjallisuudessa tuodaan esille, että sukupuolisensitiivisyydessä korostuu kasvattajan oman toiminnan ja sukupuolittuneiden käytänteiden reflektio sekä lapsen yksilöllinen huomioiminen sekä herkkyys lapsen kuulemiselle. Sen kautta edistetään myös sukupuolten tasa-arvoista asemaa varhaiskasvatuksessa. Samat käsitteet nousivat esille opettajien kertoessa ja kuvatessa omaa toimintaansa päiväkodin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni myös, että vaikka opettajat kertovat toimivansa sukupuolisensitiivisellä tavalla, on heidän kuvauksissaan erotettavissa myös sukupuolineutraaliuden piirteitä.