Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lindgren, Aidi"

Sort by: Order: Results:

  • Lindgren, Aidi (2024)
    Syftet med studien är att ta reda på hur nyutexaminerade lärare inom småbarnspedagogik ser på pedagogisk planering utgående från deras utbildningsbakgrund och som en del av deras yrkes-profession. Syftet är också att ta reda på planeringens förutsättningar, innehåll och betydelse i den småbarnspedagogiska verksamheten. Tidigare forskning visar att ändamålsmässig planering står som grund för småbarnspedagogik av hög kvalitet. Denna enkätstudie är kvantitativ med kvalitativa inslag. Studiens informanter är 13 nyutexami-nerade lärare inom småbarnspedagogik som jobbar som lärare i barngrupp på daghem eller i förskola. Analys av enkätsvaren utfördes med innehållsanalys och statistisk analys. Resultaten belyser att nyutexaminerade lärare utgående från sin utbildning och i yrkeslivet hade en förståelse för planeringens innehåll, syfte och betydelse. Resultaten visar även att förutsätt-ningarna för planering och de nyutexaminerade lärarnas förmågor att i praktiken utföra helhet-ligt planeringsarbete inte är ändamålsmässigt möjligt i många fall. Den småbarnspedagogiska utbildningen behöver utvecklas för att stöda lärare inför planeringsarbete efter behoven ute på fältet. Verksamhetskulturen, barn och vårdnadshavares delaktighet, ledningen och lärarens ar-betsteam i samarbete behöver fungera för planeringens möjligheter att gynna en utveckling och upprätthållande av den småbarnspedagogiska verksamhetens kvalitet.