Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lindgren, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Lindgren, Emilia (2022)
    Mål Denna avhandling strävar efter att beskriva, analysera och tolka hurdana metoder lärare inom den grundläggande utbildningen i Finland enligt senaste forskningsrön kan använda för att reducera arbetsrelaterad stress samt förbättra återhämtningen från arbetet, såväl under arbetsdagen som under sin fritid. Metoder Studien utfördes som en beskrivande litteraturstudie. Sju utvalda referensartiklar analyserades tematiskt och deduktivt, med målet att identifiera specifika teman, i detta fall olika stressreducerings- och återhämtningsmetoder. Resultaten analyserades enskilt samt i förhållande till varandra och till problemställningen. Då analysen var färdig jämfördes de framtagna metoderna med Arbetshälsoinstitutets officiella modell för återhämning från arbetet. Resultat och slutsatser Enligt senaste forskningsrön kan lärare inom den grundläggande utbildningen i Finland använda sig av flera olika metoder för att reducera och återhämta sig från arbetsrelaterad stress. Metoder som belyses i materialet är att ta pauser under arbetstid, att tillämpa problemfokuserade anpassningsstilar, att prioritera meningsfulla arbetsuppgifter, att ge och ta emot kollegialt stöd samt att minimera distraktioner och onödiga uppgifter. Under fritiden lönar det sig för lärare att satsa på sömn, meningsfulla fritidsaktiviteter samt fysisk aktivitet.