Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lindroos, Hille"

Sort by: Order: Results:

  • Lindroos, Hille (2022)
    Tavoitteet. Kotitaloutta voidaan opettaa valinnaisena aineena alakoulussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitaloutta opetetaan vain vähän alakouluissa, vaikka aine kuuluukin monen oppilaan suosikkeihin ja kotitaloudessa opetettavista taidoista on alakoululaisille hyötyä. Yhtenä haasteena opetuksen järjestämisessä on koettu alakouluun suunnatun opetussuunnitelman puute. Alakoululaisten taitotasoa on tärkeää tutkia, jotta valinnaista kotitalousopetusta voitaisiin kehittää oppilaiden tarpeet ja kyvyt mahdollisimman hyvin huomioivaan suuntaan. Tiedostamalla oppilaiden taitotason opetuksessa voidaan keskittyä ikäryhmälle sopivaan opetukseen. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on analysoida alakoululaisten käytännön toimintataitoja valinnaisessa kotitalousopetuksessa keskittyen ruoanvalmistuksen, sekä hygieenisesti ja turvallisesti toimimisen valmiuksiin. Tutkimuksessa pyrin myös selvittämään, onko taidoissa eroja eri luokka-asteilla analysoimalla lasten omia näkemyksiä. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui 10 tutkittavaa vuosiluokilta 4–6 yhdestä valinnaisen kotitalousopetuksen ryhmästä. He vastasivat nimettömästi kyselylomakkeeseen, jossa oli seitsemän avointa kysymystä. Kysymykset olivat muodostettu opetussuunnitelman perusteissa 2014 esiteltyjen yläkoululaisten kotitalouden taitotavoitteiden pohjalta. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että lasten käytännön toimintataitojen valmiudet keittiössä olivat vaihtelevia. Esimerkiksi käsien motoriikkaa vaativat työvaiheet keittiössä osoittautuivat monelle vastaajalle haastaviksi. Aikaisemmat kokemukset keittiössä toimimisesta kotona vaikuttivat myönteisesti lasten osaamiskokemuksiin. Vastaajien luokka-aste vaikutti tuloksiin. Vanhemmat oppilaat kokivat keittiössä toimimisen pääosin tutummaksi ja helpommaksi, kuin nuoremmat vastaajat. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella alakoululaisten osaaminen valinnaisessa kotitalousopetuksessa ei yllä perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 esitettyihin, yläkoululaisten käytännön toimintataitoja koskeviin tavoitteisiin. Kotitalouden opetussuunnitelman laatimisesta myös alakouluun olisi hyötyä oppimisen tukemiseksi.