Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lindström, Olivia"

Sort by: Order: Results:

  • Lindström, Olivia (2020)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att undersöka i vilken utsträckning rektorer använder sig av transformativt ledarskap och på vilka sätt rektorer som använder sig av transformativt ledarskap påverkar lärares arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang. Teoridelen baserar sig på för denna studies syfte viktiga begrepp och teorier, som i detta fall består av transformativt ledarskap, pedagogiskt ledarskap, arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang. Utöver dessa diskuteras även rektorsyrket, skolledarrollen och kritik mot transformativt ledarskap. Med stöd av teoridelen undersöker denna studie förekomsten av transformativt ledarskap hos rektorer och på vilka sätt en transformativ ledarskapsstil påverkar lärares arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang. Metoder. Denna studie utfördes som en litteraturstudie med en integrerande infallsvinkel. Avsikten är då att skapa en bred uppfattning om avhandlingens tema, där också en kritisk diskussion tillhör. Materialet består av tio vetenskapliga artiklar, som valts genom systematiska sökningar i forskningsdatabaser med kontrollerade sökord. Resultat och slutsatser. Resultaten för studien visar att rektorer som använder sig av transformativt ledarskap påverkar positivt på lärares arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang. Analysen visar även att det är vanligt att rektorer använder sig av transformativt ledarskap i någon utsträckning. På basis av studien kan inte en slutsats dras gällande i vilken utsträckning transformativt ledarskap bör användas för att ha en inverkan på lärares arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang. Resultaten visar ytterligare att det räcker att rektorer använder sig av utvalda delar av det transformativa ledarskapet för att kunna påverka lärares arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang.