Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Linkosalmi, Salla"

Sort by: Order: Results:

  • Linkosalmi, Salla (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä eettisen kasvatuksen osa-alueita Seikkailujen eskari -opettajan oppaassa käsitellään ja millaisia opettamisen työtapoja opettajan opas tarjoaa eettisen kasvatukseen. Oppimateriaali, ja erityisesti opettajan opas, voi olla sitä käyttävälle opettajalle hyvin tärkeä työkalu opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Eettisellä kasvatuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sellaista tiedostettua ja tiedostamatonta kasvatusta, jonka taustalla ja päämääränä on hyvän ihmisen ihanne ja jonka tavoitteena on siirtää hyvänä pidettyjä arvoja ja normeja. Eettinen kasvatus määritellään esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa osaksi Minä ja meidän yhteisömme -oppimiskokonaisuutta. Esiopetuksen oppimateriaaleja ja eettistä kasvatusta ei ole esiopetuk-sen kontekstissa juurikaan tutkittu. Menetelmät. Tutkimuksen aineistona oli Seikkailujen eskari -oppimateriaalisarjan opettajan opas, ja tarkemmassa analyysissa opettajan oppaan 152 eettiseen kasvatukseen liittyvää tehtävää. Tehtävien eettiseen kasvatukseen liittyvä sisältö analysoitiin teoriasidonnaisella temaattisella analyysilla, jolloin teemat eli eettisen kasvatuksen sisältöalueet, persoonallinen, interpersonaalinen, yhteiskuntaeettinen, luontoon liittyvä, metafyysinen ja uskonnollinen alue, muodostuivat aiemman teorian pohjalta. Tehtävien työtavoista syntyi analyysissä viisi teemaa, keskustelu-, tarina-, taide-, draama- ja toimintatehtävät. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Seikkailujen eskari -opettajan oppaan 152 eettiseen kasvatukseen liittyvien tehtävien sisällöissä painottuivat vahvasti sosioemotionaaliset ja ryhmässä toimimisen taidot. Puolet tehtävistä liittyi persoonalli-seen alueeseen eli tunnetaitoihin, itsetuntoon tai itsesäätelyyn, ja neljäsosa interpersonaaliseen alueeseen, eli hyviin tapoihin, ryhmätyötaitoihin ja kiusaamiseen. Varsinainen moraalinen sisältö jäi tehtävissä vähäiseksi. Eettiseen kasvatukseen liittyvien tehtävien työtavoissa korostuivat keskustelut sekä oppimateriaaliin kuuluvien tarinoiden eettisen sisällön käsittely.