Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Linnala, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Linnala, Julia (2020)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden tunteiden säätelytaitoja voidaan tukea ja kehittää, sekä selvittää, miten luokanopettajan rooli ilmenee osana oppilaan tunteiden säätelytaitojen kehitystä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, mitä tunteiden säätelyllä tarkoitetaan alakoulukontekstia koskevassa tutkimuksessa. Tunnetaitojen opetus koulussa voidaan nähdä tärkeänä osana lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kaikki lapset eivät pääse harjoittelemaan näitä taitoja rakentavasti kotona, jolloin koulun ja opettajan merkitys taitojen kehittämisen kan-nalta korostuu entisestään. Tutkimukset lapsen tunteiden säätelystä keskittyvät laajasti varhais-kasvatuksen piiriin, tämä tutkimus puolestaan tarkastelee aihetta alakoulukontekstissa. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhankinnassa käytin apuna suomen- ja englanninkielisiä hakusanoja: tunteet (emotions), itsesäätely (self-regulation), tunteiden säätely (emotion regulation). Kyseiset käsitteet oli valittu teoreettisen viitekehyksen perusteella. Yksittäisten käsitteiden lisäksi olen kirjoittanut hakukenttään laajempia lauseita kuten, oppilaan tunteiden säätelytaitojen kehitys (pupil´s emotion regulation develop-ment) sekä opettaja oppilaan sosioemotionaalisen kehityksen tukena (teacher as pupil´s support in socioemotional development). Aineiston hankinnassa keskeisimmiksi tietolähteiksi va-likoituivat Googlen artikkelitietokanta scholar, Academic Search Complete (EBSCO) sekä Taylor & Francis Online. Tutkielman aineistoksi valikoitui sekä suomalaisia että ulkomaisia artikkeleita, jotka olivat maksuttomia ja vertaisarvioituja. Tutkimuskirjallisuuden perusteella tunteiden säätelylle löytyi erilaisia määritelmiä alakoulukontekstissa. Tunteiden säätely nähtiin tietoisuutena omista tunteista, tunnereaktioiden hallitsemisena sekä tavoitteellisena toimintana. Lisäksi tunteiden säätelyä voidaan kuvailla kykynä käyttäytyä rakentavasti konfliktitilanteissa sekä prososiaalisena käyttäytymisenä. Oppilaan tunteiden säätelytaitojen kehittymistä tukevina tekijöinä nähtiin erityisesti opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutuksellinen suhde sekä opettajan sosioemotionaalinen kompetenssi, esimerkiksi läsnäolo ja empaattisuus. Myös erilaiset tietoisuus- ja mielikuvahar-joitukset, jotka tukevat oppilaan itsesäätelytaitojen osa-alueita, kuten tunteiden säätelytaitojen kehitystä, nähtiin hyödyllisinä.