Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lintumäki, Leo"

Sort by: Order: Results:

  • Lintumäki, Leo (2020)
    Tavoitteet. Tunteet ovat läsnä jokaisen ihmisen elämässä. Erityisesti niiden tunnistamisen, säätelyn ja ilmaisemisen taidot ovat tärkeitä, jotta voimme käsitellä tunteitamme ja toimia niiden kanssa rakentavasti. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tämän kaltaisilla tunnetaidoilla on vahva yhteys lasten sosiaaliseen ja akateemiseen menestykseen sekä yleiseen hyvinvointiin. Tunnetaitoja opitaan jo varhain lapsuudessa läheisiltä aikuisilta, kuten vanhemmilta ja opettajilta. Tunnetaitojen opettaminen koulussa on tämän tiedon pohjalta tärkeää, ja sille on perusteltu tarve lasten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aiemman tutkimustiedon pohjalta, millä tavoin opettajat kehittävät lasten tunnetaitoja. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat opettajan kykyihin toimia oppilailleen tunnetaitokasvattajana. Tulosten avulla opettajat voisivat lisätä tietoisuuttaan tunnetaitokasvatuksesta ja parantaa omaa ammatillista osaamistaan. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimusprosessi eteni metodin vaiheiden mukaisesti. Integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tulokset muodostuvat aiemman aiheen tutkimuksen pohjalta. Tutkimus kohdistui kolmeentoista vertaisarvioituun tieteelliseen artikkeliin, jotka käsittelevät tunnetaitoja koulukontekstissa. Artikkeleissa käsiteltiin tunnetaitokasvatuksen järjestämistä ja toteuttamista, oppilaiden ja opettajien tunnetaitojen kehittämistä sekä opettajien käsityksiä tunnetaitokasvatuksesta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että opettajat vaikuttavat luokkatilanteissa omalla toiminnallaan oppilaidensa tunnetaitoihin. He toimivat lapsille mallina tunteiden saralla ja vaikuttivat reaktioillaan lasten tunneilmaisuun. Opettajat vaikuttivat lasten tunnetaitoihin myös suoralla tunteista opettamisella, ja erilaiset tunnetaitokasvatukseen keskittyvät opetus- ja interventiomallit osoittautuivat hyödyllisiksi. Lisäksi opettajan kykyihin toimia tunnetaitokasvattajana löydettiin useita erilaisia taustatekijöitä. Merkittävimmiksi tekijöiksi nousivat opettajan omat tunnetaidot, emotionaalinen kompetenssi ja koulutustausta. Korkeammat emotionaalisen kompetenssin taidot ja korkeampi koulutustausta olivat yhteydessä tunnetaitokasvatuksen laatuun. Lisäksi opettajan työkokemus, työstressi sekä kulttuuri nousivat olennaisiksi tekijöiksi. Tuloksista nousi esille uusia teemoja, erityisesti tarve parantaa opettajien emotionaalista kompetenssia. Lisäksi tarve lisätä sekä parannella opettajankoulutusta korostui, jotta tunnetaitokasvatuksesta olisi eniten hyötyä. Myös jatkotutkimukselle nousi tutkimuksessa uusia tarpeita.