Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lipponen, Mirjami"

Sort by: Order: Results:

  • Lipponen, Mirjami (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Perusopetuksen opetuksen järjestämisen periaatteena pidetään inkluusiota, joka tarkoittaa kaikkien oppilaiden sijoittamista yleisopetuksen luokkaan oppilaan etu huomioiden. Tämä tutkielma on opinnäytetyönä tehty kasvatustieteen kandidaatintutkielma, jonka tarkoituksena oli selvittää opettajien ja opettajaopiskelijoiden asenteita inkluusiota kohtaan suomalaisessa perusopetuksessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, eli tutkittiin toisten tutkijoiden tekemiä tutkimustuloksia opettajien ja opettajaopiskelijoiden suhtautumisesta inkluusioon yhdeksässä tutkimusartikkelissa, jotka on julkaistu vuosina 2018–2020. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin aiempaan tutkimuskirjallisuuteen, ja niistä löytyi yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajien asennoitumiseen inkluusiota kohtaan vaikuttivat heidän omat kokemuksensa inklusiivisesta opetuksesta, käytettävissä olevat resurssit, ja joissain tutkimuksissa myös opettajan iällä ja / tai sukupuolella havaittiin olevan merkitystä. Osassa tutkimuksista nuoret opettajat suhtautuivat vanhempia opettajia positiivisemmin inkluusioon, samoin naisopettajat miesopettajia positiivisemmin ja joissain tutkimuksissa iällä ja sukupuolella ei ollut yhteyttä asenteisiin. Opettajan koulutustaustalla ja minäpystyvyyden kokemisella oli merkitystä opettajien inkluusioasenteisiin, ja erityisopettajat opettajaryhmänä suhtautuivat inkluusioon positiivisemmin kuin luokanopettajat ja aineenopettajat. Tutkimustulokset siitä, että positiiviset kokemukset inkluusiosta lisäsivät myös positiivista asennoitumista, olivat ristiriitaisia, eivätkä opettajien positiivisetkaan kokemukset inkluusiosta aina lisänneet positiivisia inkluusioasenteita. Oppilaan tuen tarpeen muodolla oli merkitystä opettajien suhtautumisessa inkluusioon. Opettajankoulutuksen tulisi antaa enemmän tietoa ja työvälineitä inkluusion toteuttamiseen, sillä opettajilla oli huolta lisääntyvästä työmäärästä, taidoistaan ja resurssien riittävyydestä. Yhteistyö muiden opettajien kanssa sekä minäpystyvyyden lisääntyminen opettajilla näyttävät tutkimusten mukaan lisäävän positiivista suhtautumista inkluusioon.