Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lopes de Ponte, Lotta"

Sort by: Order: Results:

  • Lopes de Ponte, Lotta (2022)
    Tutkimuksessani tarkastelen monikielisten perheiden kokemuksia monikielisyyden tukemisesta esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa. Esiopetuksen opetussuunnitelman ja var-haiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH, 2014; 2018) ovat alalla toimivia ammattilaisia velvoittavia asiakirjoja. Näissä asiakirjoissa on ohjeistettu, miten monikielisyyttä tulisi ryhmissä tukea ja miten toimia kielitietoisesti sekä tukea lasten kielitietoisuuden kehitystä. Tässä tutkimuksessa selvitän sitä, miten asiakirjoihin kirjatut velvoitteet toteutuvat vanhempien kokemuksissa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena ovat asiakkaat, eli perheet. Tut-kimustehtäväni on selvittää, miten monikieliset perheet kokevat, että heidän monikieliset lap-sensa ja perheensä on kohdattu ja huomioitu sekä minkälaista tukea he ovat saaneet moni-kielisyyteensä esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa ja minkälaiset menetelmät he koke-vat hyviksi. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruun toteutin haastatte-lemalla neljää monikielisen perheen vanhempaa eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämä mahdollisti joustavuuden haastattelutilanteessa, molemmin puoliset tarkentavat kysymykset ja keskustelun ennalta asettamieni teemojen ympärillä. Haastattelut toteutin etäyhteyksin ja tallensin ne Zoom-sovelluksella. Tallennus mahdollisti haastattelujen litteroinnin myöhempää, tarkempaa analysointia varten. Analyysi-menetelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Analysoimani teemat jakaantuivat tutkimuskysymysteni mukaisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että monikielisyyden tuki ei ole monipuolista kaikissa ryhmissä ja vanhemmat ovat osittain tyytymättömiä tuen toteutumiseen. Poikkeuksen teki englanninkie-linen yksikkö. Esiopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perustei-den (OPH, 2014, 2018) jalkautusta on jatkettava sekä lisäkoulutusta ja ohjausta annettava, jotta henkilökunnan tietoisuuden tasoa voidaan lisätä. Haastateltavien vastaukset olivat osit-tain ristiriitaisia, sillä vaikka he olivat pääsääntöisesti tyytymättömiä monikielisyyden näkymi-seen ja tukemiseen ryhmissä, nimesivät he kuitenkin tukitoimia, joita henkilökunta ryhmissä jo toteutti. Tukitoimia ryhmissä tulisi monipuolistaa ja ottaa osaksi arkea sekä toimintaa ja näin tehdä monikielisyyttä näkyvämmäksi sekä normalisoida sitä.