Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Loponen, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Loponen, Elina (2023)
    Tavoitteet. Turvallisen oppimisympäristön tulisi olla jokaisen lapsen perusoikeus. Erilaiset opetustyylit vaikuttavat tutkimusten mukaan oppimisilmapiirin muodostumiseen ja psykologisen turvallisuuden rakentumiseen. On tärkeää saada tutkimustietoa erilaisten opetustyylien käytöstä opettajien tekemän työn tueksi. Kandidaatintutkielmassani tutkin ovatko eri opetustyylit yhteydessä psykologiseen turvallisuuteen ja turvattomuuteen liikuntatunneilla sekä mitkä opettajan käyttämistä opetustyyleistä ovat yhteydessä oppilaiden psykologiseen turvallisuuteen liikuntatunneilla. Aiempien tutkimusten perusteella oletan, että opetustyylien valinnalla on väliä sekä kiusaamisen ehkäisyn kannalta että turvallisen oppimisilmapiirin rakentamisen kannalta liikuntatunneille. Menetelmät. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena. Integroiva kirjallisuuskatsaus sopi tutkielmani tekoon, sillä pyrin löytämään jo tutkitusta tiedosta uutta tietoa. Aineistooni valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, joista kaksi oli suomenkielisiä ja kuusi englanninkielisiä. Aineistot löysin Google Scholar -tietokannasta sekä aiheeseen liittyvien opinnäytetöiden lähdeluetteloita selaamalla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi, minkä avulla teemoittelin aineiston kategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmaani valikoitujen tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opetustyyleillä oli merkitystä oppituntien ilmapiirin muodostumisessa. Tutkimuksista nousi esille erityisesti tehtäväsuuntautuneen oppimisilmapiirin tukevan oppilaiden psykologisia perustarpeita liikuntatunneilla. Kun ilmapiiri oli tehtäväsuuntautunut, koki oppilas todennäkököisemmin olonsa psykologisesti turvalliseksi. Parhaiten tehtäväsuuntautunutta oppimisilmapiiriä onnistuttiin luomaan käyttämällä oppilaan autonomiaa tukevia opetustyylejä. Kaikki aineistoni tutkimukset tukivat oppilaan autonomiaa korostavien opetustyylien käyttöä liikuntatunneilla mutta silti tutkimuksissa todettiin opettajien suosivan opettajakeskeisiä opetustyylejä. Tutkielmani aineiston perusteella opetustyylit olivat yhteydessä siihen, muodostuvatko liikuntatunnit ilmapiiriltään psykologisesti turvallisiksi.