Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Loukkola, Inka"

Sort by: Order: Results:

  • Loukkola, Inka (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tunnetaitoja opettamalla voidaan edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa tutkin esimerkiksi sitä, miten tunnetaitojen kehittyminen vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin, itsesäätelyyn ja kykyyn ymmärtää ja käsitellä tunteitaan. Lisäksi tarkastelen, miten tunnetaitojen vahvistaminen voi edistää oppimista ja hyvinvointia myös myöhemmässä elämässä. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen pääasiallinen tehtävä on kehittää olemassa olevaa teoriaa sekä luoda uutta ymmärrystä tutkittavasta aiheesta. Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan luoda kokonaiskuvaa tutkimusalueesta, tunnistaa tutkimuksen haasteita ja ongelmakohtia sekä kuvata tutkittavan teorian historiallista kehittymistä. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysiä, joka on perusanalyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa. Menetelmän avulla voidaan analysoida aineistoa systemaattisesti ja objektiivisesti. Aineistolähtöisellä sisällön analyysilla saadaan vastaus tutkimuskysymykseen yhdistelemällä käsitteitä. Se perustuu tulkintoihin ja päätgoogletelyyn, jossa empiirisestä aineistosta edetään kohti käsitteellisempää näkemystä. Tulokset ja johtopäätökset. Vahvistamalla lasten tunnetaitoja varhaisessa vaiheessa, vodaan ennaltaehkäistä muun muassa syrjäytymistä, kiusaamista, oppimisvaikeuksia ja masennuksen syntymistä myöhemmällä iällä. Hyvät itsesäätelytaidot omaavat lapset luottavat itseensä ja omiin kykyihinsä selvitä haastavistakin tilanteista paremmin verrattuna lapsiin, joilla on heikot itsesäätelytaidot. Heikot itsesäätelytaidot omaavilla lapsilla on havaittu erilaisia haasteita monilla oppimisen osa-alueilla. Lasten itsensä luoman kulttuurin tarkastelu tarjoaa arvokkaita viitteitä siitä, millaisia menetelmiä varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi käyttää tunnekasvatuksessa. Lapset oppivat tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä, sanoittamista ja ilmaisua leikkien sekä ennen kaikkea hyväksyvän ilmapiirin kautta.