Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lunabba, Mauritz"

Sort by: Order: Results:

  • Lunabba, Mauritz (2022)
    Mål Målet för den här avhandlingen var att undersöka hur lärares relationer med elever inverkar på deras arbetstillfredsställelse, genom att ta reda på om bra elevrelationer inverkar positivt på lärares arbetstillfredsställelse. Många lärare funderar på att hoppa av yrket och en av orsakerna för det är låg arbetstillfredsställelse. Förutom att undersöka orsakerna för det här är det även viktigt att undersöka vad som motiverar lärare att stanna kvar i yrket. Tidigare undersökningar har visat att lärare får mycket tillfredsställelse av att arbeta med barn och att forma relationer med dem. Metod Jag utförde forskningen som en litteraturöversikt. Litteraturstudier beskriver, analyserar och tolkar vald litteratur inom ett visst tema. De strävar till att fungera som bakgrund till att en empirisk studie möjligtvis utförs. I en litteraturstudie söker man litteratur inom ett visst ämne systematiskt, granskar den kritiskt och sammanställer den till en helhet. Sammanlagt identifierade jag 6 olika referensgranskade artiklar som jag valde för att besvara min forskningsfråga. Jag analyserade dem genom en beskrivande sammanställning. Min forskningsfråga var följande: Inverkar bra relationer med elever positivt på lärares arbetstillfredsställelse? Resultat Mina resultat visade att förmågan att skapa och bibehålla bra relationer med elever har en betydande roll i lärares arbetstillfredsställelse. Bra elevrelationer inverkar positivt på lärares arbetstillfredsställelse med få undantag. Desto bättre lärare upplever att deras elevrelationer är, desto bättre är även deras arbetstillfredsställelse. Desto bättre lärares strävanden i elevrelationer har blivit förverkligade, desto bättre är även deras arbetstillfredsställelse. Undantag är lärare som upplever att deras elevrelationer är dåliga men som lyckas upprätthålla bra arbetstillfredsställelse genom att undvika undervisning i klassrum i mån av möjlighet.