Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Luoma, Katriina"

Sort by: Order: Results:

  • Luoma, Katriina (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä yhteisöllisyys on varhaiskasvatuksessa pienten, alle 3- vuotiaiden lasten ryhmässä. Tavoitteena oli selvittää myös toimintatapoja, jotka vaikuttavat tavalla tai toisella pienten lasten ryhmän yhteisöllisyyteen. Tutkimus toteutettiin narratiivisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, sillä tarkoituksena oli hyödyntää jo aiemmin tutkittua tietoa osana tätä tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä aineistohakuja Helsingin yliopiston tietokantoihin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui viidestä tutkimusartikkelista, jotka keskittyivät tutkimaan varhaiskasvatusta. Lisäksi aineiston tuli vastata tutkittavaa ilmiötä eli yhteisöllisyyttä. Kohderyhmänä näissä tutkimuksissa olivat alle 3-vuotiaat lapset. Näistä viidestä tutkimuksesta kaksi oli toteutettu Suomessa ja loput Uudessa-Seelannissa, Australiassa sekä Norjassa vuosien 2014–2020 aikana. Tutkimustulokset analysoitiin kuvailevan synteesin avulla tarkoituksena löytää tutkimusaineistosta yhdistäviä sekä eroavia tekijöitä ja koota niistä monipuolinen yhteenveto. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen. Yhteisöllisyys alle 3-vuotiailla lapsilla todettiin olevan vahvasti kytköksissä turvallisuuden tunteeseen. Yleisesti yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa todettiin olevan jatkuvaa elämisen opettelua. Lisäksi yhteisöllisyyden edellytykseksi muodostui tutkimuksen perusteella yhteisö eli ryhmä. Yhteisöllisyyteen vaikuttavia toimintatapoja löytyi puolestaan useita. Nämä toimintatavat jaettiin tutkimuksen tulosten yhteydessä neljään ryhmään, joita olivat aikuisten kyky reagoida, me-olemuksen vahvistaminen, turvallisuuden tunteen luominen ja toimintaympäristön muokkaaminen. Näistä neljästä eri ryhmästä pystyttiin myös tekemään jaottelu verbaalin- ja nonverbaalin viestinnän välille, sekä jaottelemaan yhteisöllisyyttä edistävät, tukevat ja kehittävät toimintatavat, mutta myös esimerkiksi sen kehitystä haittaavat toimintatavat. Kaikki tämän tutkimuksen tulokset olivat tarkemmasta jaottelusta huolimatta rinnastettavissa toisiinsa osana yhteisöllisyyden ilmiötä. Sekä kysymykseen siitä, mitä yhteisöllisyys on alle 3-vuotiailla lapsilla, että kysymykseen yhteisöllisyyteen vaikuttavista toimintatavoista, pystyttiin liittämään myös varhaiset kokemukset vuorovaikutuksesta sekä yksilön identiteetin tukemisesta hyvin tärkeänä osana tutkimustuloksia. Nämä kaksi tekijää nousivat esiin jokaisesta tutkimuksesta. Tutkimustuloksista voitiin päätellä yhteisöllisyyden olevan tärkeä osa ryhmää ja ryhmän sisällä yksittäisen lapsen hyvinvointia, sillä erityisesti yhteisöllisyyttä tukevia, edistäviä ja kehittäviä toimintatapoja löytyi useita. Lisäksi pienen lapsen identiteettiä ja käsitystä itsestä on tutkimuksen mukaan hyvä tukea jo varhaislapsuudesta alkaen. Tätä käsitystä tukivat myös tämän tutkielman yhteydessä käsitellyt aiemmat tutkimukset, jotka ovat keskittyneet tutkimaan varhaislapsuutta ja sen vaikutusta aina aikuiselämään asti.