Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lyytikäinen, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Lyytikäinen, Elina (2024)
    Tämä tutkielma on teoreettinen katsaus evankelisluterilaisen kirkon ja peruskoulun välisestä yhteistyöstä ja sen perusteluista. Tutkielman tavoitteena on tuoda esiin erilaisia näkökulmia kirkon ja koulun väliseen yhteistyöhön. Opetushallituksen (2022) ohjeet uskonnollisista tilaisuuksista peruskoulussa katsovat uskonnollisten tilaisuuksien perustuvan positiiviseen uskonnonvapauteen. Lisäksi ohje katsoo, ettei uskonnollista alkuperää olevien perinteiden välttäminen edistä uskonnollista suvaitsevaisuutta. Myös perusopetuksen opetussuunnitelman vuoden 2014 perusteet katsoo yhteistyön seurakuntien kanssa monipuolistavan oppimisympäristöjä ja tukevan koulun moninaista kasvatustehtävää. Lisäksi Opetushallituksen (2022) ohjeiden perusteella Kirkkohallitus on laatinut neljän kohdan ‘’Kumppanuuden korimallin’’ yhteistyötä helpottamaan. Kirkon uskontokasvatuksen perimmäisenä tarkoituksena on tukea jäsentensä kristillistä kasvua sekä olla mukana kastettujen kaikilla elämän osa-alueilla. Toisaalta kouluyhteistyössä kirkko tavoittaa myös kirkkoon kuulumattomia sekä on mukana tukemassa niin oppilaiden kuin opettajienkin henkistä ja hengellistä hyvinvointia. Lisäksi kirkko pystyy kouluyhteistyön myötä mainostamaan toimintaansa laajasti. Seurakuntien ja koulujen välistä yhteistyötä perustellaan positiivisella uskonnonvapaudella. Uskonnot ovat myös niin vahva osa joidenkin ihmisten identiteettiä, ettei osan tutkijoiden mielestä uskontoja yksinkertaisesti voi sulkea koulujen ulkopuolelle. Seurakuntien kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa myös monipuolisemmat oppimisympäristöt sekä mahdollisuuden laajentaa koulun ammatillista kenttää. Toisaalta evankelisluterilaisen kirkon itsestään selvää roolia koulujen uskonnollisena yhteistyökumppanina on alettu haastaa, eikä osan mielestä uskonnollinen toiminta kuulu koulumaailmaan. Seurakuntien ja koulujen välistä yhteistyötä voidaankin vastustaa myös negatiivisen uskonnonvapauden periaatteella. Lisäksi laskeva kirkon jäsenmäärä nostaa esiin pohdittavan arvoisen kysymyksen luterilaisen kirkon erityisasemasta koulumaailmassa. Tulevassa Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan oppilaiden näkemyksiä seurakuntien ja koulujen välisestä yhteistyöstä sekä pohditaan millaisia vaikutuksia yhteistyöllä on oppilaiden osallisuuteen.