Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mäkelä, Viola"

Sort by: Order: Results:

  • Mäkelä, Viola (2020)
    Mål. Målet med denna avhandling var att undersöka hur klasslärare bidrar till att göra klassrummet till en arena där strukturell hierarki återskapas och upprätthålls och på detta sätt medvetandegöra skolan och lärare om deras roll i finländska hierarkin och på vilka sätt de omedvetet gör skolan ojämlik. Tidigare forskning har visat att även om Finland anses vara ett jämlikt land där alla har samma utbildningsmöjligheter påverkar den socioekonomiska statusen en människas utbildningsmöjligheter samt att skolan inte är 100% könsjämlik. Forskningsfrågan i denna forskning var: på vilka sätt bidrar klasslärare till att göra klassrummet till en arena för ojämlikhet och således strukturell hierarki. Metoder. Denna forskning gjordes som en narrativ litteraturöversikt. Materialet för denna forskning var en blandning av finsk, nordisk och internationell litteratur. Materialet för denna avhandling hittades från Google Scholar, Tand of Line och ResearchGate, samt från olika kurser som jag har gått under min studietid som berör temat för min avhandling. I analysdelen använde jag hermeneutisk innehållsanalys som analysmetod. Resultat och slutsatser. Genom att analysera olika studier inom pedagogik om skolvardagen kan man märka hur klasslärare bidrar till att skapa ojämlikhet och således strukturell hierarki i finländska klassrum. Detta kan hända om läraren inte är medveten om hur mycket hens reaktioner, agerande och färdigheter att märka utsatta elever kan påverka eleverna.