Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mäkinen, Jukka"

Sort by: Order: Results:

  • Mäkinen, Jukka (2022)
    Opetuksen eriyttäminen on jaettu organisatoriseen ja pedagogiseen eriyttämiseen, jotka on eritelty toisistaan niiden luonteen vuoksi. Organisatorinen on nähty pysyvämpänä ja pitkäkes- toisempana, kun taas pedagoginen lyhytaikaisempana, luokkahuoneen sisäisenä eriyttämi- senä. Olemassa oleviin käsitteen määrittelyihin sekä teoriataustaan peilaten, oli aiheellista pohtia, miten opetuksen eriyttäminen on määritelty, miten se nykyisin määritellään ja eroa- vatko määritelmät toisistaan. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opetuksen eriyttämisen kä- sitteeseen liittyviä muutoksia sekä ymmärtää opetuksen eriyttämisen käsitettä laajemmin. Tutkimuksella pyrittiin havainnollistamaan ja kuvaamaan opetuksen eriyttämisen käsitettä 1980-luvulla sekä 2020-luvulla olemassa olleen tutkimuksen ja kirjallisuuden avulla sekä esit- tämään kummankin vuosikymmenen määritelmän yleisiä piirteitä. Aikaisempi tutkimus aiheen ympärillä on liittynyt vahvasti tasoryhmien ja tasoerojen ympärille, kun taas nykypäivänä ope- tuksen eriyttäminen on haluttu nähdä, opetuksen lähestymistapana ja keinona, koskevan kaikkia. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kymmenen (10) artikkelia, joista viisi (5) edusti 1980-luvun opetuksen eriyttämisen määritelmää ja viisi (5) 2020-luvun opetuksen eriyttämisen määritel- mää. Tutkimus tehtiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineiston valintaa ohjasi tutkimuskysymys, joitakin rajauksia huomioon ottaen. Aineiston valintaa ohjasi 1) julkaisujen vuosiluku, koska haluttiin aineistoa tietyiltä vuosikymmeniltä, 2) artikkelien opetuksen eriyttä- misen määrittelevyys, koska se oli tutkittavana aiheena sekä 3) artikkelien opasmainen luonne, koska kyseisissä artikkeleissa tarjotaan malleja ja keinoja opetuksen eriyttämistä ku- vaavan aikakauden mukaisesti. Tutkimuksen analyysi oli sisällönanalyysi, josta haluttiin sel- vittää opetuksen eriyttämisen käsitteen yleisyys- ja keskeisyystekijöitä kutakin vuosikym- mentä kuvaavalla tavalla. Tutkimuksen tulokset kertoivat opetuksen eriyttämisen käsitteen muuttuneen sekä laajem- maksi, että sisällöltään rikkaammaksi. Opetuksen eriyttäminen nähtiin 2020-luvulla olevan laajempi ilmiö, kuin 1980-luvulla. Erityisesti organisatoriset tekijät olivat lisääntyneet tieteelli- sessä tutkimuksessa. Nykypäivää kuvaava tutkimus tarjoaa laajempia malleja ja määritelmiä opetuksen eriyttämisen ymmärtämiseksi ja opetuksen eriyttäminen nähdään laajana lähesty- mistapana opetukseen.