Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Malminen, Aino-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Malminen, Aino-Maria (2022)
    Tavoitteet. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoite oli selvittää minäpystyvyyden ja Big Five -persoonallisuuspiirteiden yhteyttä akateemisen suoriutumisen kohdalla. Tutkimuskysymykset olivat: (1) Millainen yhteys minäpystyvyyden, Big Five -persoonallisuuspiirteiden ja akateemisen suoriutumisen välillä oli ja miten sitä tutkittiin artikkeleissa, (2) millaisten kriteerien kautta tutkijat valitsivat tutkittavat Big Five -persoonallisuuspiirteet ja (3) miten tunnollisuuden, avoimuuden ja neuroottisuuden piirre ilmenivät suhteessa minäpystyvyyteen ja akateemiseen suoriutumiseen? Aiemmissa tutkimuksissa minäpystyvyyttä ja persoonallisuuspiirteitä on tarkasteltu erillisinä. Nyt kiinnostus oli suunnattu yhdistyneeseen vaikutukseen. Tämän kaltainen tutkimus oli lähinnä 2010-luvulla syntynyttä. Siten kirjallisuuskatsauksen tutkimukset olivat pioneereja, jotka avasivat uusia pedagogisia sovellusmahdollisuuksia. Menetelmät. Aineiston muodostivat kahdeksan, systemaattisen hakumenetelmän avulla löytynyttä, artikkelia. Menetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa minäpystyvyyden käsite ja Big Five -persoonallisuuspiirteet muodostivat teoreettisen viitekehyksen. Tulokset ja johtopäätökset. Minäpystyvyyden ja persoonallisuuspiirteiden yhteys akateemisen suoriutumisen kohdalla on monimutkainen. Jokaisessa kirjallisuuskatsauksen tutkimuksessa piirre on syvätason rakenne, jonka päälle muodostui taso, jolla minäpystyvyys operoi. Suosituimmat piirteet ovat tunnollisuus, avoimuus/avoimuus kokemuksille ja neuroottisuus/emotionaalinen vakaus, joiden yhteydessä saatiin tilastollisesti merkitseviä tutkimustuloksia. Tutkimusten johtopäätökset tiivistyvät seitsemään väitteeseen: (1) minäpystyvyys saattoi muuttaa persoonallisuuspiirteen oletettua toimintamekanismia, (2) minäpystyvyyden merkitys kasvoi oppilaan iän myötä piirteen kustannuksella, (3) eri vaiheissa opiskelua minäpystyvyyden voimakkuus merkitsi erilaisia asioita, (4) minäpystyvyys saattoi tehostaa piirteen vaikutusta, (5) persoonallisuuspiirre saattoi tehostaa minäpystyvyyttä, (6) ajanhallinta on merkityksellinen minäpystyvyyden ennustevoimassa ja (7) autonomisuuden motiivi on mahdollisesti merkittävä minäpystyvyyden edellytyksenä.