Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Malvila, Emma"

Sort by: Order: Results:

  • Malvila, Emma (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkotien lepohetkillä ääneen lukemista ja siihen liittyviä tekijöitä. Tavoitteena on saada käsitys lukemisen merkityksestä ja roolista lepohetkien aikana ja tarkastella luettavaksi valittujen kirjojen valintoihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitetään lukemisen mahdollistumiseen ja estymiseen vaikuttavia tekijöitä. Aiempia tutkimuksia aiheesta ei juuri löytynyt. Aiemmat tutkimukset osoittavat ääneen lukemiselle monia lapsen kehitystä ja oppimista edistäviä tekijöitä. Ääneen lukemisella on havaittu olevan vaikutusta etenkin lapsen kielellisten taitojen kehittymisessä ja lukutaidossa. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeen avulla ja lopullisessa tutkimuksessa oli mukana 158 vastaajan vastaukset. Kaikki vastaajat työskentelivät päiväkodissa, suurin osa vastanneista toimi varhaiskasvatuksen opettajana. Vastaajia oli kaikenikäisistä lapsiryhmistä. Kattava aineisto laadulliseen tutkimukseen saatiin vain muutaman tunnin aikana. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja siinä hyödynnettiin teemoittelua ja luokittelua. Tulokset ja johtopäätökset. Lepohetkillä lukeminen oli tutkimuksen mukaan yleisintä esikouluikäisten lasten ryhmissä ja vähäisintä pienten lasten ryhmissä. Lukemiseen käytetty aika vaihteli melko suuresti eri vastaajien välillä. Kirjojen valintaan vaikuttivat saatavilla olevat kirjat ja lasten kielenkehityksen tai mielikuvituksen tukemiseen liittyvät asiat. Lukijat valitsivat mieluusti itselleen tuttuja kirjoja tai kirjassarjoja. Enimmäkseen lepohetkillä luetaan jatkotarinoita. Lukemisen mahdollistavia tekijöitä olivat erilaiset aikuisten väliset sopimukset, saatavilla olevat kirjat ja riittävä henkilökunta. Estävinä tekijöinä liian vähäinen suunnittelu, kirjojen tai henkilökunnan puuttuminen sekä henkilökunnasta johtuvat syyt, kuten lukuhaluttomuus tai äänen väsyminen.