Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mankinen, Aada"

Sort by: Order: Results:

  • Mankinen, Aada (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella opiskelijapalautteen merkitystä yliopisto- opetuksen kehittämisessä. Opiskelijapalaute on vakiintunut keskeiseksi osaksi korkeakoulujen laadunhallintaa ja sen keräämistä toteutetaan systemaattisesti, jotta se tukisi jokaista opintojen vaihetta. Keskeistä palautteen keräämiselle olisi, että sen perusteella opetusta kehitettäisiin. Tässä tutkimuksessa keskitytään selvittämään palautteiden merkitys Helsingin yliopistossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukko koostui neljästä Helsingin yliopiston varadekaanista, jotka osallistuivat kyselyyn vapaaehtoisesti. Sähköinen e- lomake lähetettiin tutkittavien sähköpostiin helmikuussa 2023. Kyselylomakkeessa he toivat esille omia näkemyksiään opiskelijapalautteen merkityksestä opetuksen kehittämisessä avointen vastausten muodossa. Kyselyn vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja aineistosta eroteltiin kuvaavia teemoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat opiskelijapalautteen olevan merkittävässä asemassa opetuksen kehittämisessä. Opiskelijan näkökulma koettiin elintärkeänä yhteisen päämäärän, eli opiskelijan oppimisen saavuttamiseksi. Vastauksista erottui palautteen merkitys konkreettisesti ja jakautui kolmeen eri teemaan: muutokset opetuksen sisältöihin, muutokset henkilöstön toimiin, sekä muutokset opiskelijan jaksamisen huomioimiseksi. Palautteiden koettiin vaikuttavan monipuolisesti opetuksen käytännön toteutukseen. Muutoksia tehtiin opetustarjontaan, henkilöstöä kehitettiin, sekä lukujärjestyksessä joustettiin, mikäli palautteissa kehityskohteita ilmeni. Tuloksissa nousi esille kuitenkin myös palauteprosesseihin liittyvät haasteet. Palautteissa saattoi ilmetä erilaisia näkemyksiä opetuksen onnistumisesta ja toisinaan opiskelijoiden suhtautuminen palautteen antamiseen oli passiivista. Myös henkilöstön ajalliset resurssit saattoivat olla esteenä joidenkin kehityskohteiden huomioimiselle. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijapalautteen merkitys opetuksen kehittämisessä oli laaja-alaista. Tulosten perusteella voidaan paremmin ymmärtää, miten opiskelijapalautteet kehittävät opetusta konkreettisesti, sekä mitkä tekijät ovat kyseisessä prosessissa haasteena.