Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mikkelä, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Mikkelä, Kaisa (2019)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, millaisia esi- ja alkuopetuksen lukemaan opettamisen interventioita Suomessa on tutkittu 2000-luvulla. Selvitän käytettyjen interventi-oiden luonnetta niiden keston ja interventiokertojen tiheyden osalta sekä sen osalta mitä lu-kemisen valmiuksia niissä on pyritty harjoittamaan. Lisäksi selvitän, millaisia tuloksia inter-ventioilla on saatu. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Sen aineistoksi valikoitui kuusi Suomessa toteutettuja esi- ja alkuopetuksen interventioita koskevaa ver-taisarvioitua tutkimusta. Kaikki tutkimukset oli julkaistu 2000-luvulla. Puolet tutkimuksista oli julkaistu suomen ja puolet englannin kielellä. Tulokset ja johtopäätökset. Yleisimmin tutkimuksissa harjoitetut lukemisen valmiudet olivat kirjain-äännevastaavuus, tavu- tai sanatason lukeminen sekä fonologinen tietoisuus. Kestol-taan tutkimukset vaihtelivat. Kaikkien tutkimusten interventiokertoja pidettiin ainakin kerran viikossa, joissain jopa neljä kertaa viikossa. Interventioilla saatiin tutkimuksissa joko normaa-lia erityisopetusta parempia tai sitä vastaavia tuloksia. Intervention kestolla ei näyttänyt ole-van suurta merkitystä intervention toimivuuteen, mutta harjoituskertojen tiheys näyttää vai-kuttavan positiivisesti oppilaiden tuloksiin. Jatkossa tarvitaankin vielä lisää tutkimusta siitä, mitkä interventiot ovat ajankäytöltään ja vaivaltaan tehokkaimpia.