Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mikkonen, Anni"

Sort by: Order: Results:

  • Mikkonen, Anni (2021)
    Opettajan ja oppilaan välillä vallitsee pedagoginen vuorovaikutussuhde, joka on Johan Herbartin didaktisessa kolmiossa esitetty kasvatettavan ja kasvattajan välinen suhde. Tämä määritelmä toimii tämän tutkimuksen pohjana. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tämän suhteen olevan monisävyinen ja merkityksellinen. Sitä rakentaa monet opettajuuden ominaispiirteet sekä pedagogiset toimintamallit. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää opettajan ja oppilaan välisen pedagogisen suhteen luonnetta sekä sen rakentumista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös suhteen vaikutusta opettajan ja oppilaan elämän konteksteissa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tutkimusmuoto antoi mahdollisuuksia valita aineistoa ilman merkittäviä metodisia sääntöjä ja kuvata tutkittavaa aihetta laaja-alaisesti. Aineiston koonnissa hyödynnettiin elektronisia tietokantoja. Lopulta tutkielmaan valikoitui kahdeksan eri opettajan ja oppilaan välistä pedagogista vuorovaikutusta käsittelevää tutkimusta. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin abduktiivista sisällönanalyysiä, jossa teorian muodostumista sekä havaintojen tekoa johtaa jokin johtoajatus. Tässä tutkimuksessa johtolankana toimii opettajan ja oppilaan välinen pedagoginen suhde. Opettajan ja oppilaan välistä pedagogista suhdetta luonnehti luottamus, kunnioitus, kiinnostus sekä aito kohtaaminen subjektien välillä. Pedagogisen vuorovaikutussuhteen merkittäviksi rakennuspalikoiksi nousi opettajan taito toimia kannustavasti, helposti lähestyttävästi, aidosti sekä pedagogisesti perustellusti. Tämän vuorovaikutussuhteen nähtiin vaikuttavan moninaisesti sekä opettajan ja oppilaan elämissä. Voidaan siis tulkita, että opettajan ja oppilaan välinen suhde on tärkeä ja sen laatua sekä rakentumista tulisi tarkastella ja tukea tietoisin keinoin.