Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Minkkinen, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Minkkinen, Noora (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on kerätä kokemuksia päiväkodin aloituksesta Vauva.fi-keskustelupalstalta rakentaen näiden kommenttien sekä tieteellisen aineiston pohjalta toimivaa aloitusta koskevia käytäntöjä. Tarve kumpusi omista kokemuksistani aloituskeskusteluissa ja tutustumisjaksoilla työntekijän roolissa. Huomasin, että moni asia päiväkodin toiminnassa on uutta perheille ja he kaipaavat tietämystä siitä, millä tavalla tutustuminen olisi parasta toteuttaa ja mikä huoltajien rooli siinä on. Lisäksi toiminnan kannalta on oleellista tietää, mitkä ovat perheiden toiveet ja odotukset varhaiskasvatuksen suhteen. Erilaiset yhteiskunnalliset muutokset ovat tuoneet mukanaan enenevässä määrin alle 3-vuotiaita varhaiskasvatuksen piiriin, joka puoltaa tutkimuksen ajankohtaisuutta ja aiheellisuutta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: ”Mitkä huolenaiheet nousevat esiin Vauva,fi-keskustelupalstalla puhuttaessa päiväkodin aloituksesta?” ja ”Mitkä käytänteet tukevat päiväkodin aloitusta Vauva.fi-keskustelupalstan kommenttien perusteella?”. Menetelmäksi valikoitui laadullinen analyysi, jonka aineistona toimi sosiaalisen median Vauva.fi-keskustelufoorumi. Analysoitavaksi valikoitu aineisto on kirjattu keskustelufoorumille vuonna 2020 ja sen jälkeen, ja on löydettävissä käyttämällä hakusanayhdistelmää ”päiväkodin aloitus”. Karsintojen jälkeen lopulliseen analyysiin päätyi 6 keskustelunaloitusta, ja niistä yhteensä 210 kommenttia. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä muodostaen aineistosta teemoja ja nostaen niitä teoriaosioon. Eniten keskustelua aiheutti aloitusikä ja huolenaiheena päiväkodin aloituksen suhteen nähtiin lapsen vasta kehittyvät taidot. Perheen sisäisistä tekijöistä lisäksi esiin nousivat taloudelliset huolet ja sairastelu. Päiväkodin sisäisistä tekijöistä huolenaiheina näyttäytyivät henkilöstö sekä ympäristötekijät ja näihin vahvasti liittyen epävarmuus lapsen turvallisuudesta. Aloitusta tukevina käytänteinä esiin tuotiin lapsen osallisuutta ja toimijuutta, ja ryhmässä oppiminen koettiin positiivisena osana päiväkotia. Tutkimustuloksissa korostuu yhteistyön merkitys, avoimuus ja luottamus, joiden rakentamiseen tulee panostaa heti aloitusvaiheessa.