Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mlotshwa, Samantha"

Sort by: Order: Results:

  • Mlotshwa, Samantha (2024)
    Maahanmuuttajataustaisista lapsista varhaiskasvatuksesta on tehty kansainvälisesti paljon tutkimusta ja myös Suomessa on tutkittu maahanmuuttajataustaisia lapsia erityisesti kouluissa, sekä esimerkiksi nuorten elämää ja identiteettiä usein nuorisotutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusta näistä samoista teemoista varhaiskasvatuksen parissa on vähemmän, vaikka se on merkityksellinen näkökulma, sillä päiväkoti on usein yksi ensimmäisistä instituutioista, joita lapsi ja perhe yhteiskunnassa kohtaa. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata, analysoida ja tulkita millaista tutkimusta maahanmuuttajataustaisista lapsista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on tehty. Tutkimuskysymyksiksi muodostuvat siten 1) Minkä toimijoiden näkökulmasta maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatusta on tutkimuksessa lähestytty? 2) Mitä tulosten pohjalta tiedetään maahanmuuttajataustaista lapsista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa? 3) Mitä jatkotutkimusaiheita tutkimuksissa tuodaan esiin? Toteutan tutkimuksen integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimii 11 suomalaisesta varhaiskasvatuksesta tehtyä tutkimusartikkelia. Analyysimetodina toimii kartoittava analyysi ja hyödynnän analyysissa postkolonialista teoriaa sekä Dervinin käsityksiä interkulttuurisuudesta kasvatuksessa. Maahanmuuttajataustaisia lapsia tukee kielitietoinen toimintakulttuuri, tiimin yhteisymmärrys kulttuurisensitiivisestä toiminnasta, sekä dialogisuus ja yhteistyö vanhempien ja henkilöstönvälillä. Fyysisesti aktiivinen toiminta, roolileikkeihin mukaan pääsemisen tukeminen, sekä yhteisen kulttuurin luominen lapsiryhmän kesken tukevat maahanmuuttajataustaisten lasten osallista roolia varhaiskasvatuksessa. Kasvattajat kokivat haasteelliseksi resurssipulan, sekä epäselvät ohjeet kielitietoisen ja inklusiivisen opetuksen toteuttamisesta. Varhaiskasvatussuunnitelmien diskurssit moninaisuuden ympärillä on monitulkintaista, mikä saattaa selittää isoja laatueroja varhaiskasvatusryhmien välillä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tarvitaan lisää tutkimusta, jossa otetaan selvää maahanmuuttajataustaisten vanhempien ja lasten kokemuksista ja näkökulmista.