Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mokkila, Anni-Maarit"

Sort by: Order: Results:

  • Mokkila, Anni-Maarit (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vieraan kielen opiskeluun liittyvästä ahdistusta aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Asetin kaksi tutkimuskysymystä, joiden pohjalta lähdin analysoimaan tutkimuksia: 1. Mikä merkitys opettajalla on oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta? 2. Miten opettajan tulisi tukea oppilaita? Päädyin tutkimaan aihetta tästä näkökulmasta, sillä aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan rooli vieraan kielen opiskeluun liittyvän ahdistuksen kannalta on merkittävä, mutta opettajilla ei ole monesti tarpeeksi tietoa ja osaamista käsitellä sitä. Tutkimukseen päätyi yhteensä yksitoista aikaisempaa tutkimusta. Teoriaosuudessa käytin aiheesta tehtyjä aikaisempia julkaisuja ja tutkimuksia. Aineiston keräsin Helsingin yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta ja Google Scholarista. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkemmaksi muodoksi valitsin narratiivisen orientaation. Löytämiäni lähteitä analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen pohjalta selvisi, että opettajat korreloivat merkittävästi oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta. Mikäli oppilaat eivät kokeneet saavansa tukea, se lisäsi epämukavuuden tunnetta. Opettajat nähtiin ei helposti lähestyttävinä ja heidän ajateltiin keskittyvän negatiivisen arviointiin. Opettajilla oli monia keinoja, joilla voi tukea oppilaita. Tuen todettiin vaikuttavan positiivisesti kaikilla oppimisen alueilla joko suoraan tai välillisesti. Erilaisia tuen keinoja olivat: positiivinen palaute, aito kiinnostuneisuus, yksilöllisten erojen huomioiminen, positiivinen suhde opettajan ja oppilaiden välillä, luokan hyvä ilmapiiri, kielten opiskeluun liittyvien harhakäsitysten murtaminen, virheiden korjaaminen ei ole liiallista, oppilaita ei syyllistetä virheistä, monipuoliset ja leikilliset työskentely- ja tehtävämuodot. Todettiin myös, että jokaisen oppilaan yksilöllinen huomio etenkin luokissa, joissa on paljon opiskelijoita, voi olla jopa mahdotonta. Tärkeintä on kuitenkin, että opettaja on tietoinen ahdistukseen vaikuttavista tekijöistä ja sen ilmenemismuodoista ja on valmis ottamaan nämä seikat opetuksessaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.