Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mouhou, Anissa"

Sort by: Order: Results:

  • Mouhou, Anissa (2024)
    Yliopisto on valkonormatiivinen instituutio, jossa historialliset eriarvoisuutta ylläpitävät raken- teet ovat edelleen vahvasti läsnä. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää miten ja millaisena valkonormatiivisuus esiintyy yliopistoissa. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Stuart Hallin kulttuurisen identiteetin teoria sekä Robert Milesin rodullistamisen teoria. Tutki- muskysymykseni ovat seuraavat: 1. Miten ja millaisina tekoina valkonormatiivisuus näyttäytyy yliopistoissa tutkimuskirjallisuuden perusteella? 2. Miten valkonormatiivisuus on vaikuttanut ei-valkoisten kokemuksiin yliopistokulttuurista? Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto muodostui yhdeksästä tie- teellisestä tutkimusartikkelista. Yhtä artikkelia lukuun ottamatta kaikki olivat englanninkielisiä ja löytyivät Google Scholar -tietokannasta. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia ja erityisesti teemoittelua. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yliopistoissa vallitsee selkeä valkoisuuden normi, jossa val- koiset opiskelijat ja henkilökunta ovat yliedustettuina. Korkeakoulujen markkinoinnissa koros- tettiin usein kansainvälisyyttä, mutta kuvamateriaalissa näkyivät pääasiassa nuoret valkoiset naiset. Tuloksien mukaan valkoisuus nähtiin yliopistossa neutraalina ja normaalina, jolloin ei- valkoiset opiskelijat olivat jotain ”muuta”. Kyseinen kategorisointi ja toiseuttaminen aiheutti syrjintää sekä vähättelyä. Ei-valkoiset opiskelijat sekä henkilökunta kokivat jatkuvasti toiseu- den tunteita ja kohtasivat rasismia niin avoimena syrjintänä kuin mikroaggressioina arkipäi- väisissä tilanteissa. Lisäksi tuloksista selvisi, että yliopiston johdon monimuotoisuus- ja anti- rasismipuheet eivät konkretisoidu toimiksi, jättäen vastuun rasismia vastaan taistelemisesta ei-valkoisten opiskelijoiden harteille. Aineistoa tutkiessani tunnistin tutkimustuloksissa toistu- via ja yhteneviä aiheita ja käsitteitä, jotka jaoittelin kuuteen eri teemaan: valkoisuuden normi, toiseus ja ekskluusio, piilorasismi, hypernäkyvyys, ei-valkoisten ääni ja antirasistisen toimin- nan vähäisyys. Tutkimukseni paljastaa, kuinka valkoisuus on vallitseva normi yliopistoissa, vaikuttaen opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemuksiin sekä yliopistokulttuuriin, mikä herät- tää epäilyksiä yliopistojen todellisesta sitoutumisesta monimuotoisuuden edistämiseen ja an- tirasistiseen toimintaan.