Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mussalo Aada"

Sort by: Order: Results:

  • Mussalo Aada (2022)
    Media on iso osa elämäämme. Median sisällöt näkyvät jo hyvin pienen lapsen elämässä vah- vasti. On oleellista tunnustaa mediakasvatuksen paikka jo varhaispedagogiikassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia asenteita varhaiskasvatuksen työntekijöillä on mediakasvatuksesta. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat 1. Millaiset tekijät vaikuttivat varhaiskas- vatuksen ammattilaisten asenteisiin mediakasvatuksesta sekä 2. Miten mediakasvatukseen kohdistuvat asenteet näkyivät varhaiskasvatuksen arjessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoit- taneet, että mediakasvatusta toteutetaan lähinnä omien mielenkiinnonkohteiden mukaisesti. Kandidaatin tutkielmani aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tutkimukseen osallistujat vastasivat kyselylomakkeeseen, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijää. Seuraavassa aineiston keruu vaiheessa haastattelin kolmea varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineiston analysoin fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti. Mediakasvatukseen liittyvät asenteet jaettiin positiivisiin sekä negatiivisiin. Asenteet ilmenivät eritavoin vastaajien teksteissä sekä puheissa. Vastaajilla, joilla oli negatiivisia henkilö- kohtaisia kokemuksia mediasta, oli useimmiten myös hieman epäröiväinen tavoitteellisesta mediakasvatuksesta alle 3-vuotiailla. Kun taas vastaajat, joilla oli positiivisia kokemuksia sekä paljon tietoa mediakasvatuksen toteuttamisesta, oli mieluummin toteuttamassa media- kasvatusta eheyttävästi. Vastaajien saamalla koulutuksella tuntui olevan suuri merkitys siihen, miten he ymmärsivät mediakasvatuksen käsitteenä ja näin ollen siinä miten he toteuttivat ryhmässä mediakasvatusta eheyttävästi osana muuta varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa.