Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Myöhänen, Heli"

Sort by: Order: Results:

  • Myöhänen, Heli (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Suurin osa suomalaisista lapsista viettää suurimman osan päivästään varhaiskasvatuksessa, jolloin varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksella on tärkeä rooli lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä. Henkilöstön toiminnalla ja kannustuksella on näin ollen merkittävä vaikutus siihen. miten aktiiviseksi lasten arki varhaiskasvatuksessa muodostuu. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että erilaisilla fyysisillä, sosiaalisilla ja organisaationaalisilla tekijöillä voidaan vähentää lasten paikallaoloaikaa ja vastaavasti lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa, mitä roolista tiedetään ja millä keinoin henkilöstö voi lisätä lapsen fyysistä aktiivisuutta. Tutkimusongelmana on, millainen on varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa, johon etsittiin vastausta kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1 Millaisin menetelmin, millaisista aineistoista ja millaisiin tavoitteisiin liittyen on varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia tutkittu? 2 Miten varhaiskasvatuksen henkilöstö voi lisätä lapsen fyysistä aktiivisuutta? Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoitus on tuottaa yleisluontoista tietoa kohteena olevasta aiheesta ja yhdistää hajanaista tutkimustietoa tiivistettyyn muotoon. Ominaista tälle katsaustyypille on myös se, että tutkimuskysymysten ja aineistohankinnan suhteen on joustavuutta ja valinnanvapautta. Kirjallisuusaineiston hankinnassa noudatettiin tarkoin harkittuja ja perusteltuja sisäänotto- ja ulossulkukriteerejä. Keskeisessä asemassa oli tutkimuskysymykset, joihin peilaten aineisto valittiin. Aineistona käytettiin kahta tutkimusta ja yhtä väitöskirjatutkimusta. Analyysi tehtiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Kaksi yleisintä menetelmällistä tapaa kerätä tietoa lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja/tai paikallaanolosta oli kyselylomake ja havainnointi. Kiihtyvyysmittaria käytettiin kahdessa ja arviointilomaketta yhdessä tutkimuksessa. Tulokset osoittivat sen, että kasvattajien pedagogisella suunnittelulla ja valinnoilla on selkeä yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja paikallaoloon. Keinoja, millä varhaiskasvatuksen henkilöstö voivat lisätä lapsen fyysistä aktiivisuutta ovat: suunnitella sellaisia aktiviteetteja ja käytänteitä, jotka keskeyttävät lasten istumisaikaa, suunnittelua tapahtuu vähintään kerran viikossa ja se kohdistuu lasten yksilöllisiin tarpeisiin, järjestää useammin fyysisen aktiivisuuden teemaviikkoja ja toteuttaa fyysisen aktiivisuuden toimintatuokiot kestoltaan pidempinä. Lisäksi henkilöstön pedagogisissa keskusteluissa huomion tulee kohdistua lasten vuorovaikutussuhteisiin ja niiden kehittämiseen. Katsaus antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle tiivistettyä tietoa siitä, millä keinoin he voivat vaikuttaa lapsen fyysiseen aktiivisuuteen varhaiskasvatuksessa, lisätä sitä ja mihin asioihin liikuntakasvatuksessa tulee panostaa. Lisäksi saatiin selville se, millä eri menetelmillä aihetta on tutkittu ja antaa pohjaa arvioida saataisiinko eri tutkimusmenetelmien käyttämisellä laajempaa tietoa aiheesta.