Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nguyen, Maini"

Sort by: Order: Results:

  • Nguyen, Maini (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli hahmottaa ruskean opettajan käsitettä ja sitä kautta jäsentää kulttuurisen identiteetin osaa ja olemusta opettajaidentiteetissä. Sen lisäksi pyrkimyksenä oli määritellä myös ruskean opettajan kohtaamia haasteita omassa työssään. Tarkastelen ruskean opettajan käsitettä Stuart Hallin identiteettiteorian sekä Robert Milesin rodullistamisen teorian avulla. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajaidentiteetti rakentuu ja koostuu monesta tekijästä ja yhtenä vaikuttavana tekijänä opettajaidentiteettiin on opettajan oman etnisyyden, tässä tapauksessa kulttuurisen identiteetin heijastuminen opettajaidentiteettiin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle on tyypillistä, että sen avulla tutkittavaa ilmiötä pystytään kuvaamaan laaja-alaisesti ja luokittelemaan sen ominaisuuksia. Tutkielman aineisto on rakentunut noin kymmenestä vertaisarvioidusta artikkelista, jotka tavalla tai toisella kuvailevat ruskean opettajan käsitettä, tilaa ja tuovat esille ruskeassa opettajuudessa rotukysymysten ja siihen liittyvän kulttuurisen identiteetin mukana tuomia haasteita opettajantyössä. Ruskeat opettajat kamppailivat työssään monien ristiriitojen, kuten oman etnisen identiteetin kanssa ja heille ominaista oli myös erityisen vastuun tunteen kokeminen vähemmistöoppilaita kohtaan, joiden kanssa he kokivat samaistuvansa. Ruskeat opettajat kohtasivat työssään suurella todennäköisyydellä rasismia sekä mikro- että makrotasolla. Kulttuurinen identiteetti heijastuu opettajuuteen ja siihen liittyvään ammatilliseen identiteettiin. Ymmärtämällä kulttuurisen identiteetin merkityksiä opettajuudessa ja siihen lukeutuvia haasteita, voidaan laajemmin hahmottaa tekijöitä, joiden avulla on mahdollista rakentaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta kouluissa.