Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nieminen, Anniina"

Sort by: Order: Results:

  • Nieminen, Anniina (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Positiivinen pedagogiikka on positiivisesta psykologiasta syntynyt pedagoginen soveltamisen ala. Sen keskiössä ovat lasten hyvinvoinnin tukeminen ja oppimisen edistäminen. Huomion keskipisteenä ovat lasten vahvuudet ja onnistumiset heikkouksien ja ongelmien sijaan. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää tieteellisten tutkimusten ja artikkeleiden perusteella millä tavoin voimme toteuttaa positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksella pyritään löytämään positiivisen pedagogiikan menetelmiä, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa. Koska positiivinen pedagogiikka pohjautuu positiiviseen psykologiaan, käsittelen alkuun sen teoriaa, jonka jälkeen avaan positiivisen pedagogiikan käsitettä ja sisältöä enemmän. Valitsin aiheen oman kiinnostuksen mukaan sekä sen vuoksi, että näin aihealueessa tutkimuksen tarpeen, positiivisen pedagogiikan tutkimuksenalan nuoruuden vuoksi. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin narratiivisena yleiskatsauksena. Tutkimusaineisto valikoitui sisään- ja poissulkukriteerejä noudattaen. Aineisto koostui tutkimusartikkeleista, väitöskirjasta sekä kirjallisuuskatsauksesta, yhteensä viidestä eri julkaisusta. Aineistojen sisältö analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkimuksen tulokset jakautuivat neljään pääluokkaan. Tutkimusaineistosta positiivisen pedagogiikan toteuttamisen kannalta oleelliseksi tuloksiksi nousi myönteinen ja kannustava palaute, positiivinen vuorovaikutus, lapsilähtöisyys ja osallisuus sekä työyhteisö ja tiimityö. Positiivisen pedagogiikan menetelmiin ja toteutuksen keinoihin kuului kehuva ja myönteinen palaute, jolla pystytään kasvattamaan lapsen itsevarmuutta ja uskoa omiin kykyihinsä. Positiivinen vuorovaikutus niin lasten kuin aikuisten välillä lisäsi ryhmän ja työyhteisön hyvinvointia, joka on yksi positiivisen pedagogiikan tavoitteista. Lasten hyvinvointi ja kukoistus ovat positiivisessa pedagogiikassa aineiston mukaan tärkeässä osassa, joten pinnalle tuloksiin nousivat myös osallisuus ja lapsilähtöisyys, joilla pystymme parantamaan lasten hyvinvointia. Myös työyhteisö ja toimiva tiimityö ovat keinoja toteuttaa positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa.