Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Niemivirta, Milena"

Sort by: Order: Results:

  • Niemivirta, Milena (2022)
    Tutkielma nostaa esille leikin merkityksellisyyden draamakasvatuksessa, jonka tavoitteena koulussa on muun muassa lisätä syvempää käsitteellistä ymmärrystä vallitsevista ilmiöistä. Tutkielman tavoitteena on tarkastella leikkiä koulukontekstissa ja selvittää, miten leikin luomia merkityksiä voidaan soveltaa opetuksessa. Leikin merkitystä tuo esille draamakasvatus, jonka tavoitteena on tuoda leikki avoimena ja vakavana toimintana osaksi opetusta. Tutkielman teoreettiset lähtökohdat perustuvat kulttuurihistorialliseen näkökulmaan leikistä sekä leikkipedagogiikkaan, joka lähestyy leikkiä opetuksellisista lähtökohdista, aikuisten ja lasten välisen kollektiivisesti kuvitellun maailman tai kehystarinan avulla. Tutkimusmenetelmänä on kuvailevaa kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on luoda laaja yleiskuva tutkittavasta aiheesta (Salminen, 2011). Hyödynsin tutkielmassa narratiivisen ja integroivan katsauksen piirteitä. Tutkimuskirjallisuus koostui verkossa saatavilla olevista kansainvälisistä vertaisarvioiduista artikkeleista, ja valitun aineiston pääpaino oli 2000-luvun tutkimuskirjallisuudessa. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että leikin kautta voidaan tuoda esiin opetuksen emotionaalisia, eettisiä ja kulttuurisia ilmiöitä. Draaman soveltaminen opetuksessa tähtäsi käsiteltävän aiheen syvempään ymmärrykseen. Katsaukseen kootun tutkimuksen perusteella leikin pedagoginen konteksti ja leikille asetettu tavoite auttoi luomaan ja ylläpitämään yhteistä leikkiä. Leikin kautta voitiin lisätä oppilaiden aktiivisuutta, toimijuutta sekä vapautta toimintaan. Opettajan rooli kuvitellun leikin sisällä mahdollisti lasten ideoihin ja toiveisiin vastaamisen, ja se lisäsi sosiaalista yhteenkuuluvuudentunnetta. Draaman työtavoilla voitiin sisäistää omia arvoja ja asenteita, sekä pohtia tapoja suhtautua itseen, ympäristöön ja muihin ihmisiin. Opettaja mahdollisti leikin potentiaalin kehittyä korkeampiin muotoihin. Tarinoiden kautta toimiminen edisti emotionaalista, kulttuurista ja itsetietoista yhteyttä toisiin. Leikkimaailma ja draamaprojektit eivät ole ongelmattomia, sillä ne haastavat koulun hallinnan ja kontrollin tavoitteita. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin opettajien kokemuksiin draaman perustana toimivan tavoitteellisen leikin hyödyntämisestä opetuksessa. Aikuisen roolilla on merkitys suhteessa siihen, miten opetuksen tavoitteisiin päästään.