Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nisula, Paula"

Sort by: Order: Results:

  • Nisula, Paula (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle 3-vuotiaiden lasten päiväkodin aloitukseen liittyviä käytäntöjä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta Helsingin kaupungin päiväkodeissa. Tutkimuksen kohteena olivat myös varhaiskasvatuksen opettajan käyttämät pedagogiset menetelmät, joiden avulla hän ohjaa tiimiään toimimaan lapsen edun hyväksi päiväkodin aloitusvaiheessa. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tapoja on järjestää päiväkodin aloittaminen alle 3-vuotiaiden ryhmissä, millaisia käytäntöjä aloitusvaiheeseen on kehitetty ja miten vaikeissa erotilanteissa toimitaan. Lisäksi tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen opettajien tapoja neuvoa ja tukea tiimejään päiväkodin aloitukseen liittyen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmassa päiväkodin aloitusta ohjeistetaan lähinnä suuntaa antavasti. Aiemmissa tutkimuksissa on keskitytty tiettyihin päiväkodin aloitukseen liittyviin osa-alueisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että päiväkodin työntekijöiden on tärkeä luoda lämmin ja luottamuksellinen vuorovaikutussuhde sekä aloittavaan lapseen että tämän huoltajiin. Lapsen kohtaaminen sensitiivisesti ja hänen tarpeidensa huomioiminen tukevat lapsen sopeutumista päiväkotiin. Menetelmät. Tutkimus suunnattiin Helsingin kaupungin päiväkodeissa alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastattelulla, joka lähetettiin Helsingin yliopiston kenttäpäiväkoteihin (n = 136), jotka ovat Helsingin kaupungin päiväkoteja. Lomakehaastatteluun vastasi 11 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimusmetodin vaiheiden mukaisesti. Näin voitiin muodostaa kuva varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksista liittyen päiväkodin aloituksen käytäntöihin. Tulokset ja johtopäätökset. Päiväkodin aloitus koostuu monista osa-alueista. Varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat esimerkiksi tutustumisjaksosta, aloituskeskustelusta, lapsen lohduttamisesta, omahoitajuuskäytännöstä ja tiimien työskentelytavoista. Vastauksissa korostuivat lapsen yksilöllinen tukeminen aloitusvaiheessa ja yhteistyö huoltajien kanssa. Tutkimustulokset ovat samansuuntaiset kuin aiemmissa tutkimuksissa ja varhaiskasvatussuunnitelmien ohjeistuksissa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyödyksi lapsen päiväkodin aloitusta suunniteltaessa.