Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nordberg, Otso"

Sort by: Order: Results:

  • Nordberg, Otso (2024)
    Lukutaidosta on keskusteltu viime vuosina paljon mediassa. Sävy on ollut negatiivinen, sillä suo-malaisten lasten lukutaito on laskenut. Lukutaidon lisäksi vapaaehtoinen lukeminen on vähenty-nyt. Tässä tutkimuksessa perehdytään oppilaiden lukuintoon (eng. reading motivation) ja sen nos-tamisen mahdollisuuksiin pääasiassa opettajan näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti alakoululaisten lukuinnon edistämisen mahdollisuuksiin. Tutkimuk-sen tavoitteena on kaksi asiaa. Ensimmäinen on perehtyä keinoihin, joilla voi lisätä kouluikäisten, lukemaan opettelevien ja lukemistottumuksiaan muodostavien oppilaiden lukuintoa. Toisena ta-voitteena on selvittää, millaiset tekijät voivat puolestaan vähentävät oppilaiden lukuintoa. Lukuinto käsitteenä sisältää tässä tutkimuksessa kirjaimellista lukemista sekä koulutyöhön liittyvää innok-kuutta. Suurin osa kirjallisuuskatsauksen lähteistä keskittyy alakoulun oppilaiden lukuintoonsa vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka ai-he oli rajattu lukemiseen. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus on menetelmä, jossa yritetään vastata ky-symyksiin jäsentelemällä aikasempaa tietoa aiheesta. Katsaukseen valikoitui niin suomalaista kuin kansainvälistäkin kirjallisuutta. Tulosten materiaalina käytettiin tutkimuksia, joita tukevat media-artikkelit ja muutama nettilähde. Pohdintaan sekä johdattelevaan osuuteen valittiin lähteitä hieman vapaammin. Materiaalit itse tutkimusosuuteen etsittiin paljon Google Scholarin kautta ja Helka:sta saatuja artikkeleita käytettiin. Hakusanoina käytettiin sanoja: ”lukuinto”, ”lukumotivaatio”, ”luke-maan oppiminen”, ”lasten lukutottumukset” ja englanniksi ”reading motivation” ja ”reading moti-vation children”. Tutkimuksessa selvisi, että opettaja voi vaikuttaa lasten lukuintoon monenlaisin keinoin. Lukuin-non sytyttämiseksi opettajan on tärkeää pitää yllä lasten sisäistä motivaatiota. Opettaja voi tehdä näin vaalimalla autonomian tunnetta, minäpystyvyyttä ja samaistumisen tunteita eli lukemista so-siaalisena toimintana vertaisten kanssa. Myös oppimistavoitteiden asettaminen, kirjallisuuden läs-näolo lasten elämässä, tukiopetuksen antaminen ja opettajan ääneen lukeminen voivat ainakin vä-lillisesti motivoida oppilaiden lukuintoa. Lukuintoa vähentäviä tekijöitä ovat vertaileva asenne, heikko minäpystyvyyden tunne ja mahdollisesti pojilla myös sukupuolittuneet ja alemmat oletukset poikien lukutaidoista.