Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Noro-Strengell, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Noro-Strengell, Anna (2020)
    Tavoitteet. Tutkimukseni aihealueena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja osana moniammatillista tiimiä. Pyrin selvittämään, miten opettajat itse kokevat pedagogisen johtajuuden, mitä taitoja tai osaamista he kokevat sen edellyttävän, miten pedagogisesta johtajuudesta sovitaan, mikä tukee pedagogista johtajuutta heidän työssään tai mikä on haasteena tai kehittämisalueena pedagogisessa johtajuudessa. Pedagogista johtajuutta on viime vuosina tutkittu enemmän myös varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta, mutta tutkimusta tarvitaan vielä lisää. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui sekä määrällisestä että laadullisesta osiosta. Lomakkeessa oli pedagogista johtajuutta koskevia väittämiä, joita vastaajat arvioivat 4-portaisella Likert-asteikolla sekä avoimia kysymyksiä, joissa oltiin kiinnostuneita pedagogista johtajuutta edistävistä ja tukevista sekä haastavista asioista. Lisäksi tutkittiin erilaisten työmenetelmien ja -tapojen merkitystä pedagogiseen johtajuuteen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseni tuloksena varhaiskasvatuksen opettajilla oli hyvin vahva “pedagoginen ammatti-identiteetti.” Heille oli selvää oma vastuu pedagogiikan sekä pedagogisen keskustelun johtajuudesta. Opettajat kokivat oman ammatillisen osaamisensa ja pätevyytensä merkityksen pedagogisen johtajuuden tukena erittäin merkittävänä. Pedagogista johtajuutta tuki niin ikään työyhteisön tason toiminta sekä johtajan toiminta, selkeä työnjako ja sopimukset sekä hyvä työilmapiiri. Pedagogisesta johtajuudesta sopiminen ja pedagogisen johtajuuden jakaminen sen sijaan oli osittain selkeää, osittain epäselvää. Erityisesti tiimin tasolla vastauksissa esiintyi vaihtelua. Pedagogisen johtajuuden haasteina nähtiin etenkin tiimityöhön, erilaisiin koulutuksiin ja näkökulmiin liittyvät erot henkilöstön kesken, kiire ja oman organisoinnin ongelmat, puutteelliset rakenteet sekä niukat resurssit.