Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nurmela, Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Nurmela, Riikka (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa varhaiskasvatuksessa käytettävistä käsityön menetelmistä. Aiempien tutkimusten mukaan käsitöiden tekeminen on muuttunut ajassam-me harrastustoiminnaksi ja perinteisen käsityön menetelmät ovat muuttuneet ja harrastus-toiminnan myötä tämä voi näkyä varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksen tarkoitus on ke-rätä varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviltä aikuisilta tietoa kädentaitojen menetelmistä, mitä varhaiskasvatuksessa harjoitetaan lasten kanssa. Tutkimuskohteena on aikuiset, jotka työskentelevät varhaiskasvatuksessa 3–5-vuotiaiden lasten kanssa. Tutkimuksen toisena kohteena on lasten tuotosten hyödyntäminen lasten arjessa yhdessä lasten kanssa. Tutkimukseen osallistui 8 henkilöä. Tutkimusjoukoksi etsittiin varhaiskasvatuksessa työsken-televiä aikuisia ja vastaajia ei rajattu ammattikunnan perusteella pois. Tutkimus toteutettiin sähköisen Helsingin yliopiston suojatun e-lomakkeen välityksellä. E-lomake jaettiin sosiaali-sen median kanavia pitkin ja vastaaminen perustui vapaaehtoisuuteen. Tutkimustulokset analysoitiin tietokoneen avustuksella ja tutkimustuloksista etsittiin samankaltaisuuksia eri vastaajien välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksessa käytetään monipuolisia työtapoja kä-sityötaitojen harjoittamisessa. Käsityötaidot nähdään tärkeinä taitoina jokapäiväisessä elä-mässä. Pehmeiden materiaalien ja kovien materiaalien työstön lisäksi käsityötaitoihin liittyvät myös erilaiset askartelut paperista ja savesta. Lasten kanssa tehdyillä kädentaitojen tehtävillä oli myös aina jokin tarkoitus, miksi tehdään tiettyä asiaa. Lapsille merkityksellisiä töitä, joita lapset pystyivät hyödyntämään itse arjen keskellä leikeissään. Materiaalien hankinnassa ja uusien ideoiden syntymisessä verkostoitumisella toisten kanssa nähtiin suuri merkitys.