Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nuutinen, Lotta"

Sort by: Order: Results:

  • Nuutinen, Lotta (2021)
    Tavoitteet. Opettajien työhyvinvointi on viimeisimpien tutkimusten mukaan heikentynyt. Kotitalousopettajan näkökulmasta tutkimusta ei juurikaan ole. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kotitalousopettajien työn kuormittavuuteen ja kuinka tulokset näyttäytyvät työhyvinvoinnin eri osa-alueilla. Tutkielman avulla tuodaan esille kotitalousopettajien kokemuksia heitä kuormittavista tekijöistä etenkin kotitalouden oppiaineen erityispiirteiden näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä muun muassa opettajankoulutuksessa tai opettajien jatko- ja täydennyskoulutuksissa. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla neljää kotitalousopettajaa marraskuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua osana aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkielman tulosten analysoimisessa hyödynnettiin Virolaisen (2012) työhyvinvoinnin neljää osa-aluetta; fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja henkistä työhyvinvointia. Tulokset ja johtopäätökset. Analyysi tuotti kolme kuormittavia tekijöitä kuvaavaa pääluokkaa. Tutkimuksessa selvisi, että kotitalousopettajat kohtaavat työssään oppilaslähtöisiä, työympäristölähtöisiä ja työnkuvaan liittyviä kuormitustekijöitä. Kotitalouden oppiaineen erityispiirteiden kannalta merkittäviä kuormittavia tekijöitä olivat muun muassa oppilaiden heikentyneet motoriset taidot, kotitalousluokan siivoushaasteet sekä ennakointi tukkutilausten ja suunnitelmien teon osalta. Tulokset heijastivat pääosin psyykkisen työhyvinvoinnin heikentymistä, mutta kaikkien työhyvinvoinnin osa-alueiden heikentymistä oli tunnistettavissa.