Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nyholm, Neea"

Sort by: Order: Results:

  • Nyholm, Neea (2023)
    Taloudellinen eriarvoisuus ja tuloerot ovat Suomessa kasvussa, joka kasvattaa samalla köyhyydessä elävien lasten määrää. Köyhyyden kokemukset varhaislapsuudessa vaikuttavat negatiivisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen. Hyvin organisoidulla varhaiskasvatuksella on mahdollisuus tasata lasten erilaisia lähtökohtia ja kehityksen edellytyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää köyhyyden vaikutuksia lapsen subjektiiviseen hyvinvointiin varhaiskasvatuksen arjessa sekä tutkia millä tavoin varhaiskasvatus tasoittaa lapsiköyhyydestä aiheutuvia epätasa-arvoisia lähtökohtia. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto muodostui viidestä tieteellisestä tutkimusartikkelista, joiden ajankohdat ajoittuivat vuosien 2012-2016 väliin. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineiston analysoinnin kautta havaittiin, että lapsiköyhyys varhaiskasvatuksessa liittyy lapsen subjektiiviseen hyvinvointiin, sosiaalisten suhteiden osa-alueeseen. Köyhyyden ja taloudellisen eriarvoisuuden vaikutukset esiintyivät päiväkotiarjessa materian kautta. Lapset vertailivat omia leluja ja tavaroita keskenään sekä solmivat niiden avulla vertaissuhteita. Analysoinnin avulla selvitettiin myös, että inhimillinen pääoma on yhteydessä lapsiköyhyydestä aiheutuvien eriarvoistavien lähtökohtien tasaamiseen. Laadukas varhaiskasvatus tuottaa inhimillistä pääomaa kehittämällä lapsen kognitiivisia sekä sosioemotionaalisia taitoja. Kognitiivisten ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen puolestaan vaikuttaa varhainen ympäristö ja vuorovaikutussuhteet.