Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojaluoma, Aino"

Sort by: Order: Results:

  • Ojaluoma, Aino (2021)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien näkökulmaa siihen, millaisina monialaisen yhteistyön kehitystyön merkitys ja haasteet näyttäytyvät varhaiskasvatuksen arjessa. Monialaisen yhteistyön kehittämisen tarve on noussut ajankohtaisena esiin Opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden 2021 alussa julkaisemassa kehitysohjelmassa varhaiskasvatuksen koulutuksiin vuosille 2021–2030. Pyrkimykseni oli tuoda varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmaa monialaisesta yhteistyöstä olemassa olevan teoriatiedon rinnalle, sillä opettajat ovat työssään osallisena monialaisessa yhteistyössä pyrkiessään toteuttamaan laadukasta pedagogiikkaa lasten yksilölliset tarpeet huomioiden. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Sosiaalisen median kautta jakamaani haastattelulomakkeeseen vastasi 10 varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevää. Ajankohtaisten vastausten saamiseksi oli tärkeää, että kaikki vastaajat työskentelivät parhaillaan varhaiskasvatuksen opettajina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittivat, että monialaisen yhteistyön kehittämisen olisi tärkeää puuttua oikeisiin asioihin oikea-aikaisesti ja tukea tiimityöskentelyä sen eri vaiheissa. Näin voidaan sujuvammin varmistaa jokaiselle lapselle oman kehityksensä ja tarpeiden mukaista tukea. Lapsen edun toteutuminen, kasvatus, opetus ja hoito ovat lähtökohta sille, miksi monialaista yhteistyötä varhaiskasvatuksessa tehdään ja miksi sitä on tärkeä kehittää. Monialaisen yhteistyön kehittämisen haasteet, resurssien puute ja selkeät esteet monialaisen toiminnan toteuttamisessa, vaikuttavat isolta osin olevan riippuvaisia organisaatioiden hallinnollisesta puolesta. Yksittäinen varhaiskasvatuksen opettaja voi tehdä vain vähän sille, että aikaa ja muita resursseja saisi käyttöön lisää ja että tiedonkulun ongelmia saisi kanavoitua käytännöllisemmiksi. Kehitystyön olisi hyvä puuttua myös yhteistyössä esiintyviin ongelmiin.