Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojanen, Osmo-Matias"

Sort by: Order: Results:

  • Ojanen, Osmo-Matias (2016)
    Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta palautteen vaikutuksia oppimiseen. Tavoitteena oli ensin muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten palaute määritellään. Toiseksi tarkoitus oli kartoittaa sitä, minkälaista on hyödyllinen ja tehokas palaute, sekä kolmanneksi tarkastella erilaisia tutkimuksia, joissa palautteeseen liittyviä prosesseja on tutkittu oppimisen edistäjänä.   Tutkielmassa perehdyttiin palautteen antamiseen liittyvään aiempaan kansainväliseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen, jonka jälkeen kyseisestä aineistosta valittiin vaiheittaisten sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella neljä artikkelia, joista koottiin keskeiset tulokset tarkasteluosiota varten. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineiston haku toteutettiin internetin kasvatusalaan liittyvistä tietokannoista. Tietoa haettaessa käytettiin mahdollisimman tarkoin valittuja hakutermejä, jotta aiheen kannalta olennaisimmat tutkimukset valikoituisivat tutkielmaan. Aineistojen keskeinen sisältö ja tulokset referoitiin ja katsauksen loppuun laadittiin lyhyt yhteenveto aineistojen tuloksista. Kirjallisuuskatsauksen tutkimustulokset tukevat käsitystä siitä, että palautteen antaminen on merkittävä oppilaan oppimisen ja kasvun edistäjä. Palauteprosessiin liittyy aina vuorovaikutusta, joka voi olla muodoltaan oppimista edistävää tai päinvastoin. Laadukas palaute on yksilöllistä, oikea-aikaisesti annettua, toistuvaa, kriittistä mutta samalla positiivisesti rakentavaa. Tutkimustulokset osoittavat, että käytännössä palauteprosessissa opettajien on kiinnitettävä huomiota siihen, että palautteen antaminen on jäsenneltyä ja oppilaan kannalta merkityksellistä. Tuloksia voivat hyödyntää koulut, jotka haluavat kehittää omia palautekäytäntöjään. Tutkielma tiivistää sen, miten tärkeää palautteen antaminen on oppimisprosessin aikana. Jatkossa olisikin tärkeää tutkia sitä, miten opettajien osaamista palautekäytänteisiin liittyen voidaan kehittää siten, että palautteen antaminen oppimisen prosessin aikana on oppilasta kannustavaa ja yksilöllisesti huomioivaa.