Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Parlov, Maija"

Sort by: Order: Results:

  • Parlov, Maija (2022)
    Toiminnallisen opetuksen tarkoituksena on aktivoida oppilaita oppimisprosessissa. Itse tekemällä oppilaat saavat opittavasta vahvemman kokemuksen, jolloin opittava asia konkretisoituu ja sen merkitys ymmärretään. Lisäksi toiminnallisuus motivoi ja tuo vuorovaikutuksellisuutta opetukseen. Oppilaan aktiivista roolia korostetaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa yhä enemmän, joten sitä tukevien opetusmenetelmien tutkiminen on perustelua. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten ensinäkin oppilasta ja oppimista kuvaillaan toiminnallisuuden yhteydessä sekä miten toiminnallisuudella voidaan tukea toimijuuden kehittymistä, joka on keskeinen käsite puhuttaessa oppilaan aktiivisuudesta ja yksilöllisyydestä. Tutkielmassa tuodaan myös esiin oppilaiden ääni selvittääkseni heidän kokemuksiaan toiminnallisesta opetuksesta. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostuu neljästä tutkimuksesta, joissa opetusmenetelmät ovat oppilaita aktivoivia, ja tutkimuksen raportoinnissa on esitelty myös oppilaiden kokemuksia. Analyysivaiheessa luin aineiston huolellisesti läpi sekä kokosin muistiinpanot tutkimuskysymysteni kannalta olennaisista asioista. Tutkielman tulokset osoittivat, että toiminnallisuudella voidaan lisätä oppilaan aktiivisuutta sekä osallisuutta oppimisprosessissa ja näin tukea toimijuuden kehittymistä. Toiminnallisuuden keskeisiksi ominaisuuksiksi osoittautui muun muassa oppimisen oppilaslähtöisyys, ajattelun ja oppimisen taitojen kehitys sekä toiminnan vuorovaikutuksellisuus. Toiminnalliset työtavat edellyttivät oppilailta toimijuutta, minkä lisäksi ne myös todettiin sitä kehittäviksi. Esimerkiksi oppilaiden vastuun ja valinnan vapauden lisääminen olivat tapoja tukea toimijuutta. Oppilaat kokivat toiminnalliset työtavat mielekkäiksi ja tehokkaiksi tavoiksi oppia. Perusteluina olivat muun muassa aktivoivat työskentelyntavat, mahdollisuus osallistumiseen sekä käytännönläheinen oppiminen.