Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Partanen, Ellen"

Sort by: Order: Results:

  • Partanen, Ellen (2022)
    Tutkimuksen tehtävänä on lisätä tietoa koululiikuntatilanteissa syntyneistä kielteisistä kokemuksista ja koululiikuntakokemusten synnystä. Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Millaisia kielteisiä kokemuksia oppilaille on syntynyt koululiikuntatilanteissa? Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena, jossa on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä, jotta tutkittavasta ilmiöstä saataisiin mahdollisimman kattava kuva. Tutkimuksen toteuttaminen kirjallisuuskatsauksena antaa myös mahdollisuuden koota kielteisistä koululiikuntakokemuksista jo saatua tietoa tiiviimpään muotoon. Tutkimusaineistoksi valikoituneet yhdeksän tutkimusta ovat kahta lukuun ottamatta laadullisia tutkimuksia, mikä mahdollistaa ilmiön kuvailemisen monipuolisesti. Aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysinä vertailemalla tutkimusaineistoista saatua tietoa toisiinsa ja luokittelemalla tutkimustuloksia kategorioittain. Tutkimuksessa ilmeni, että kielteisiä koululiikuntakokemuksia oli syntynyt oppilaiden yhdessäoloon liittyvissä tilanteissa, opettajan persoonaan, käytökseen ja opetustilanteisiin sekä oppilaiden pätevyyden kokemuksiin liittyen. Myös sukupuolella ja seksuaalisella suuntautumisella oli osansa kielteisten kokemusten synnyssä, kuten myös ryhmäkoolla ja rakenteella. Tutkimustuloksista on hyötyä lasten kanssa, sekä liikunnan parissa työskenteleville. Tutkimus herätti myös kiinnostuksen jatkotutkimukselle, jolloin voitaisiin selvittää keinoja kielteisten koululiikuntakokemusten ehkäisemiseen ja myönteisten koululiikuntakokemusten luomiseen.