Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Partanen, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Partanen, Hanna (2021)
    Tiivistelmä Tavoitteet. Tämä tutkimus lähestyy koulunkäynninohjaajien ja koulun moniammatillisen yhteisön yhteistyötä relationaalisen asiantuntijuuden näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Anne Edwardsin (2005) relationaalisen asiantuntijuuden käsite. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää koulunkäynninohjaajien kokemuksia heidän omasta asiantuntijuudestaan ja siitä, miten heidän asiantuntijuuttaan huomioidaan koulun moniammatillisessa työyhteisössä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että eri kasvatusalan ammattilaiset voivat rakentaa yhteistä, uutta tietoa yhdessä, kun he tunnistavat ja tunnustavat toistensa asiantuntijuuden. Menetelmät. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Sen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto koostui kolmen koulunkäynninohjaajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysimenetelmän avulla, missä aineiston luokittelu perustuu aikaisempaan teoriaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksissa koulunkäynninohjaajat tunnistivat oman asiantuntijuutensa, joka koostui arjen oppilastiedosta. Ohjaajat kokivat oman ammatillisen koulutuksensa tuoman tietopohjan kapeaksi työtehtäviin nähden, mitkä vaihtelivat oppilaiden ja ohjaajien kahdenkeskisistä opetushetkistä koko luokan valvontatilanteisiin. He tunnistivat opettajien asiantuntijuuden ja miten se erosi heidän omasta asiantuntijuudestaan. Koulunkäynninohjaajat olivat vaihtelevasti osallisina tiedon jakamisessa. Ohjaajat kokivat, että tieto muilta koulun asiantuntijoilta olisi ollut tarpeellista koulun arjessa. Tutkimuksen tuloksista oli nähtävissä kaksi teemaa, jotka toimivat relationaalisen asiantuntijuuden rakentumisen esteinä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ohjaajilla on haasteita rakentaa relationaalista asiantuntijuutta suhteessa oppilaisiin. Yhteisen kasvatusvastuun tukeminen lähtee kaikkien asiantuntijuuden tunnustamisesta ja yhteisestä tiedosta. Yhteisen tiedon rakentuminen vaatii aikaa, eikä ajan puutteeseen voi vaikuttaa ohjaajien tasolla. Relationaalista asiantuntijuutta voitaisiin kehittää lisäämällä ajallisia ja tiedollisia resursseja koko työyhteisössä.