Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Parviainen, Iida-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Parviainen, Iida-Maria (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella mitä vaikutuksia yhteisopettajuudella on luokanopettajaan kirjallisuuden perusteella. Luokanopettajan työ voi olla kuormittavaa ja siitä syystä on tärkeää etsiä vaihtoehtoisia toteutustapoja opettajan työtaakan keventämiseksi. Yhteisopetuksessa on käytössä opettajien tietotaito ja resurssit, jotka mahdollistavat enemmän variaatiota opettajan työn toteuttamiseen. Opettajan on tärkeää kyetä tukemaan oppilaita moninaisten tarpeiden kanssa inklusiivissa luokissa. Yhteisopettajuus on myös mahdollisuus parantaa opettajien välistä opetussuunnitelmassa korostettua yhteistyötä. Yhteisopettajuudesta voi olla apua myös opetuksen eriyttämisessä ja oppilaiden yksilöllisessä tukemisessa. Olemassa olevan tiedon tarkastelu on olennaista, jotta tietoisuus yhteisopettajuudesta lisääntyy. Tämän tutkielman keskiössä on luokanopettajien näkökulma. Menetelmät. Toteutin tutkielman aineiston analyysin teoriaohjaavana systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa teemoittelin aineistoista mielestäni eniten esiin nousseet teemat. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Analysoitava aineisto kerättiin Helka-järjestelmän hausta sekä EBSCO- ja ERIC-tietokannoista. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston analysoinnin pohjalta keskeisimmät tulokset koskivat yhteisopetusta ja yhteisopettajana toimimista, yhteisopettajaparia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä ammatillista kehitystä ja ammatti-identiteettiä. Yhteisopettajuus mahdollisti opetuksen eriyttämistä ja yksilöllistämistä helpommin kuin yksin opetettaessa. Opettajien työtaakka keveni yhteisopettajina, sillä vastuu ja velvollisuudet jakautuivat opettajien välille. Tasa-arvoinen rooli, luottamuksellinen suhde, avoin keskusteluyhteys ja säännöllinen yhteissuunnittelu olivat keskeisiä asioita toimivan yhteisopettajuuden kannalta. Yhteisopettajuus nähtiin pääosin hyödyllisenä opettajille. Yhteisopettajuus tuki ammatillista kehitystä ja aiheutti muutoksia opettajien ammatti-identiteetissä. Voidaan päätellä, että yhteisopettajuus oli toimivaa ja kevensi opettajien työn kuormittavuutta. Yhteisopetuksen onnistuminen vaati koulun johdon tukea, jotta esimerkiksi yhteissuunnittelu ei jäänyt vapaa-ajalle ja siten kuormittanut opettajia liikaa.