Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Parviainen, Moona"

Sort by: Order: Results:

  • Parviainen, Moona (2021)
    Tässä tutkimuksessa tavoitteena minulla oli tarkastella koululiikunnassa näkyvää kilpailullisuutta ja sen yhteyttä oppilaiden koululiikuntaa koskevaan motivaatioon. Henkilökohtaisesti minua kiinnostaa tämän tutkimuksen myötä saada selville, voiko koululiikunnassa tapahtuva kilpailullisuus vaikuttaa negatiivisesti oppilaiden motivaatioon. Koululiikunnan kilpailullisuutta ja lasten liikkumisen motivaatiota on tutkittu erikseen, mutta niiden välinen yhteys on jäänyt vähemmälle tutkimukselle. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelin aiemmin tehtyjä tutkimuksia koululiikunnassa esiintyvästä kilpailullisuudesta ja sen yhteyttä oppilaiden koululiikunnan motivaatioon. Aineistona oli vuosina 2010–2020 julkaistut tutkimukset ja artikkelit. Aineisto koottiin käyttämällä eri tietokantoja muun muassa Google Scholaria, Scopusta, Epsco:a ja Helsingin yliopiston Helka-tietokantaa. Valittujen aineistojen kriteereinä olivat: aineiston kielenä Suomi tai Englanti, aineiston julkaisuvuosi 2010–2021 välillä ja aineiston saatavuus kokonaisena ja ilmaisena. Lisäksi valitussa aineistossa täytyi olla tutkittu koululiikunnan kilpailullisuutta ja sen tuli vastata tutkimuskysymyksiin. Kriteerien pohjalta aineistoksi valikoitui viisi tutkimusta, jotka analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysin avulla etsin tutkimuskysymyksien kannalta merkityksellisiä tuloksia ja tavoitteena oli saada kyseisestä aiheesta yleistä ja tiivistä kuvaa. Tutkimuksen kannalta halusin saada aineiston järjestettyä kokonaisuudeksi ja siinä auttoi kolmivaiheinen prosessi: pelkistys, ryhmittely ja teoreettisten käsitteiden luominen. Tutkimustulokset osoittivat, että koululiikunnan kilpailullisuuden yhteys lasten liikkumisen motivaatioon voi olla sekä positiivinen että negatiivinen. Tutkimusten mukaan kilpailullisuudella on mahdollista motivoida lapsia ja se kehittää liikuntatunneilla tehtävää yhteistyötä. Koululiikunnan kilpailullisuutta koskevien tutkimusten mukaan heikommat taidot omaavan oppilaan osallistuminen kilpailutilanteisiin on heikko ja on yhteydessä liikkumisen motivaatioon. Lisäksi aineistoja analysoidessa havaitsin, että opettajan käyttäessä liikaa oppilaiden keskinäistä vertailua ja kilpailua, on se negatiivisesti yhteydessä lasten liikkumisen motivaatioon. Koululiikunnan kilpailullisuutta on tutkittu ainoastaan laadullisin tutkimusmenetelmin, joista yleisimpänä metodina ovat haastattelut kohderyhmälle. Jatkotutkimusmahdollisuutena olisi mahdollisuus tutkia aihetta määrällisin tutkimusmenetelmin.