Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pasanen, Veera"

Sort by: Order: Results:

  • Pasanen, Veera (2022)
    Yksi peruskoulun tehtävistä on kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Peruskoulun opetuksessa oppilaiden kanssa pohditaan, mitä he voivat itse tehdä kestävän tulevaisuuden puolesta, sekä pohditaan yhdessä erilaisia tulevaisuusvaihtoehtoja (POPS, 2014). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaiden tulevaisuustaitoja olisi mahdollista kehittää käsityöoppiaineessa. Tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin tulevaisuustaitoja harjoitellaan muotoilufiktiossa, ja arvioidaan kriittisesti, millä tavoin muotoilufiktiota voi käyttää käsityöoppiaineessa. Muotoilufiktio on menetelmä, jonka avulla esitetään fiktiivinen, mutta mahdollinen, tulevaisuuskuva esimerkiksi kolmiulotteisen prototyypin kautta. Muotoilufiktion kautta tarkastellaan ennakoivasti tuotteiden mahdollisia vaikutuksia niiden ympäristöissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva, integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi haettiin vertaisarvioituja julkaisuja Finna ja Proquest Databases -tietokannoista. Aineistoksi valittiin neljä englanninkielistä vertaisarvioitua artikkelia, joissa muotoilufiktion käyttöä on sovellettu oppimisympäristössä. Aineistolähtöisessä analyysissä aineistosta etsittiin muotoilufiktiossa harjoitettavia tulevaisuustaitoja ja arvioitiin muotoilufiktion soveltuvuutta käsityöoppiaineeseen. Muotoilufiktiossa harjoitettavista tulevaisuustaidoista korostuivat erityisesti kriittinen ajattelu, luovuus, yhteistyö- ja kommunikointitaidot sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Muotoilufiktiota voi käyttää käsityöoppiaineessa tulevaisuusorientoivina suunnittelutehtävinä. Tulevaisuustaitoja voidaan harjoitella käsityöoppiaineessa muotoilufiktion ideoinnissa, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että muotoilufiktio sopisi erityisesti toteutettavaksi monialaisena oppimiskokonaisuutena, jossa käsityöoppiaineen lisäksi hyödynnettäisiin muita oppiaineita tai koulun ulkopuolista oppimista.