Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pasonen, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Pasonen, Laura (2023)
    Tutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista statusta. Aihetta lähestyttiin ammatin historiallisen kehityskulun sekä profession käsitteen kautta. Tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia puhetapoja ammatista käytetään julkisessa puheessa. Keskeisinä kysymyksinä oli, mielletäänkö ammattia professioksi sekä miten se suhteutuu muihin varhaiskasvatuksessa toimiviin ammattikuntiin ja muihin lasten kasvattajiin. Alan arvostus on merkittävä seikka sen kärsiessä työvoimapulasta. Suomalaisen varhaiskasvatuksen historiaa käsiteltiin Alilan ja Kinoksen (2014) mukaan. Historian tarkastelu aloitettiin fröbeliläisen lastentarha-mallin tulosta Suomeen. Siitä kehitys kulki sosiaalihuollon kautta kohti nykytilannetta, jossa varhaiskasvatus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnon alaa. Professiota käsiteltiin sekä vanhemman deskriptiivisen piirreteorian että uudemman ideologisen määritelmän avulla. Keskeisenä ilmiönä profession kohdalla tarkasteltiin myös ammattien professiokehitystä Weberin sosiaalisen sulkemisen teorian mukaan. Tutkielman aineisto koostui Ylen verkkosivujen varhaiskasvatusta käsittelevän artikkelin kommenttiosuudesta. Kommentteja oli yhteensä 203, joista osa jätettiin pois sen perusteella, että ne eivät käsitelleet varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista statusta. Aineisto analysoitiin diskurssin analyyttisin menetelmin. Huomiota kiinnitettiin erityisesti kommenttien argumentointiin ja retorisiin keinoihin. Kommenteissa käytetty kieli mukaili perinteistä verkkokeskustelujen kielenkäyttöä ja oli affektiivista. Tuloksista kävi ilmi, ettei suurin osa kommentoijista mieltänyt varhaiskasvatuksen opettajan ammattia professioksi. Opettajan työnkuva oli osittain epäselvä kommentoijille. Osa heistä arvosti opettajan ammattitaitoa erityisesti tukea tarvitsevien lasten kohdalla. Keskustelusta nousi lisäksi esiin, että kommentoijat olivat tietoisia varhaiskasvatuksessa työskentelevien eri ammattikuntien välisistä tiukennuksista pätevyysehdoissa, mikä nähtiin kilpailuasetelmana. Suhteessa luokanopettajaan varhaiskasvatuksen opettaja nautti vähemmän arvostusta kommentin kirjoittajien keskuudessa.