Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Paul, Fredrik"

Sort by: Order: Results:

  • Paul, Fredrik (2020)
    Då människan upplever samhörighetskänsla kan hon förnimma glädje, belåtenhet och upprymdhet. Denna känsla föds i grupper, i relationer med andra. Samhörighetskänsla, relationell pedagogik och gruppdynamik utgör den teoretiska bakgrunden i studien. Undersökningens syfte är att skapa en förståelse för samhörighetskänslans roll inom ramen för grundskolan. Problemet som studien lyfter fram är att samhörighetskänsla och grupputveckling inte explicit lyfts fram inom pedagogiken, varken för blivande lärare eller i läroplanen. Relationell pedagogik fokuserar på mellanrummet oss människor emellan och på det meningsfyllda som gror i människans möte med världen. Gruppdynamik är en komplex helhet. Eleverna i klassrummet – med sina personligheter, behov och erfarenheter – och hur dessa samspelar med varandra samt klimatet dem emellan utgör strukturen i gruppen. Processerna, hur något sker i en grupp: samarbete, påverkan och kommunikation, påverkas av gruppstrukturen. Därtill bör nämnas att grupper i allmänhet utvecklas och förändras. Studien utfördes som en narrativ litteraturstudie, sju stycken forskningar granskades. Dessa kategoriserades enligt valda teman, varpå en innehållsanalys gjordes för att finna likheter, olikheter och jämförelser i materialet. Jämförelser i materialet förknippades med sambandet mellan samhörighet och gruppdynamik i grundskolan. Studien antydde att bra lärar-elev relationer, som kännetecknas av ömsesidighet och omtänksamhet, främjar samhörighetskänslan hos eleverna. Vidare visade studien på att eleverna behöver uppleva en känsla av att de får den stöd de behöver. Läraren behöver bjuda på sig själv och framför allt hjälpa till vid olika situationer som uppstår mellan eleverna i gruppen. Läraren behöver även ge tillräckligt känslomässigt stöd åt elever som är i behov av det. Icke-kompetitiva aktiviteter stärkte samhörighetskänslan hos eleverna, sådana aktiviteter handlar om att göra och uppleva tillsammans, om att nå ett gemensamt mål och om att tillsammans skapa mening. Det framgick även att elever som går i en klass eller i en skola där det råder stark samhörighet både mår och trivs bra.