Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Peiponen, Eeva"

Sort by: Order: Results:

  • Peiponen, Eeva (2021)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Espoon kaupungin LAKU-hankkeen mallin mukainen toiminta, jossa lastenkulttuuri tuodaan päiväkotiin, tukee lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten osallisuudella on iso merkitys oppimisen kannalta. Osallisuus, yhdenvertaisuus ja kielitietoisuus kietoutuvat monin tavoin yhteen. Globaali muuttoliike on lisännyt merkittävästi kulttuurista moninaisuutta ja kielitietoisuus onkin ollut ajankohtaisena tutkimuskohteena. Yhdenvertainen kohtelu pohjaa jo YK:n lapsen oikeuksien julistukseen. Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan osallisuutta erityisesti taidekasvatuksen näkökulmasta. Haastattelin tutkimusta varten yhtä taidekasvattajaa ja kahta ryhmässä toimivaa varhaiskasvatuksen opettajaa. Syntyneen aineiston analysoin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tämä tutkimus osoitti, että tuomalla lastenkulttuuria päiväkotiin parani kaikkien lasten varhaiskasvatuksen laatu. Tutkimusaineistosta ilmeni, että lapset olivat osallisia ja toimintatapa loi yhdenvertaisia mahdollisuuksia. Kielitietoisen kasvatuksen elementtejä esiintyi kaikkien haastateltavien esiintuomina. Haasteina nousivat esiin ennakkovalmistelut, joihin panostamalla laatu olisi parantunut vielä huomattavasti.