Problem in creating the Request

Message: null

Description: No details available.

Sender: org.apache.cocoon.servlet.multipart.MultipartFilter

Source: Cocoon Servlet

request-uri

/repository//handle/123456789/22/browse

cause

null

Browsing by Author "Pelander, Lotta" Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pelander, Lotta"

Sort by: Order: Results:

  • Pelander, Lotta (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta. Tarkempana tutkimustehtävänä oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa ja miksi he kokevat sen käyttämisen merkitykselliseksi. Aiemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet, että positiivisen pedagogiikan avulla voidaan tukea lapsen kasvua ja kehitystä keskittymällä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, myönteisten tunteiden sekä vahvuuksien edistämiseen. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus on liian vähäistä. Liikkumisen ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen on myös varhaiskasvatuksen tärkeä tehtävä. Tämä laadullinen tutkielma toteutettiin teemahaastattelujen avulla, johon osallistui viisi (5) varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkielman aineistona oli litteroidut haastattelut, jotka analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että aineistoa analysoitiin suhteessa tutkielmassa esitettyyn teoriaan. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan käyttämisen tärkeäksi liikuntakasvatuksessa ja he käyttivät positiivista pedagogiikkaa monipuolisesti liikuntakasvatuksessa. Tulosten mukaan lapsen vahvuuksien huomioiminen, tunteiden tukeminen, kehuminen ja kannustaminen nähtiin tärkeinä positiivisen pedagogiikan toteuttamismenetelminä. Tulosten perusteella positiivisen pedagogiikan toteuttaminen liikuntakasvatuksessa koettiin merkityksellisenä ja toimivana tapana tukea ja innostaa lasta liikkumaan.